Naturliga snacks- några välsmakande tips!

Jag vill slå ett slag för några naturliga snacks som enligt min mening är perfekta substitut till sedvanligt godis. De snacka jag valt att belysa är Mullbär, kokoschips, oskalade pumpafrö samt mandlar. Nedan följer en beskrivning av de olika snacksen samt vilka positiva egenskaper de innehar.

1. Först ut är Mullbär som har en naturlig söt smak samtidigt som de är fullspäckade med antioxidanter & vitaminer. De innehåller även ett högt värde av Järn och Kalcium, men också andra viktiga näringsämnen som polyfenoler, flavonoider, protein, steroider, triterpener, Astragalin och Isoquercitrin.
Mullbärets smak påminner och gula russin, dock är mullbäret snäppet godare. Man kan även urskilja en smak av smörkola. Mullbäret fungerar utmärkt att ha i muslin, filen, till bakningen eller bara äta som de är.

2. Tätt efter Mullbäret kommer Kokoschipsen. Förutom att de är smakrika och vackra har de också en hel del positiva egenskaper. Kokos innehåller magnesium, kalium, fosfor, zink och folsyra. Kokosfettet är främst mättat men består till största delen av laurinsyra. Laurinsyra förbränns effektivt av kroppen och lagras inte som fett på samma sätt som annat fett. Laurinsyra kan även motverka det skadliga kolesterolet. Lika goda att äta naturella som att rostade. Fungerar även  utmärkt att använda i muslin eller som dekoration på grund av dess vackra attribut.

3. På tredje plats i startfältet står de Oskalade pumpafröna. Dessa vita, underbara snacks äts rostade, oskalade med salt. Ett utomordentligt substitut för chips och chilinötter. Tenderar dock att bli en aning översaltade vilket resulterar i att man snabbt tröttnar på smaken. Begränsa mängden och över ät dem inte.
Förutom att de är goda och innehåller massor av nyttiga fetter har de också ett högt innehåll av antioxidanter och protein. Proteinhalten hör till och med till de högsta för frön.

4. Sist men inte minst är den bedårande stenfrukten Mandel som är vanligt förekommande i många utav mina recept. Förutom att mandeln innehåller en rad med nyttiga näringsämnen har det också visat sig att det kan vara något svårare för kroppen att absorbera fettet från mandlar i jämförelse mot sedvanliga nötter, vilket resulterar i att det är lätt att hålla vikten när dessa utgör en betydande del av energiintaget i jämförelse mot andra nötter.

Dessa fyra olika snacks kan inhandlas på hälsokostaffären eller i vanliga livsmedelsbutiker. Kolla dock näringsdeklarationen så att tillverkaren inte tillsatt något extra socker i produkten. Ekologiskt är alltid det bästa alternativet om man vill minska risken för tillsatser.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s