Proteinberikade lussebullar

Tillsammans med nöt och kardemummafyllningen blev dessa saftiga och nybakta bullar en ren fröjd. Till och med min sambo hyllade både smak och konsistens, vilken säger en hel del. Jag blev så ivrig att jag var tvungen att lägga ut receptet redan nu, dock har jag varken beräknat näringsvärde och heller inte den fullständiga mängden sötningsmedel, dock är det sistnämnda något ni kan prova er fram och tillsätta enligt önskemål. Personligen så tillsatte jag lite, smakade av, tillsatte lite till och så fortgick det tills jag kände mig nöjd med smaken.

Så på med förklädet och testa dessa proteinberikade lussebullar, jag hoppas ni kommer bli lika nöjda som jag.

Proteinberikade lussebullar (9 st stora bullar)

 

Ingredienser:

– 75 g kokosfett

– 2,5 dl mjölk

– 25 g jäst

– 125 g lätt kesella

– 0,5 g saffran

– 0,25 tsk salt

– 2 st ägg

– 3 dl mandelmjöl

– 3,5 dl Bak & matlagningsprotein (rek. one bake)

– 2 msk fiberhusk

– 1,5 dl pofiber

– Önskad mängd sötningsmedel (smaka av smeten), Jag använde stevia strö, hör och häpnad!
Kardemummafyllning

  • 1 msk mandelsmör
  • 1 dl hasselnötter
  • ½-1 tsk kardemumma
  • 1 näve russin
  • 2 st färska urkärnade dadlar
  • vatten

Utförande:

1. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och smula jästen i en annan. Smält kokosfettet i ett vattenbad och häll i mjölken och saffranet i det smälta kokosfettet. Häll vätskan över jästen när vätskan är fingervarm (37 grader) och tillsätt kesella och ägg.

2. Blanda ner de torra ingredienserna och bearbeta degen tills samtliga ingredienser blandats. (degen ska vara lite lös och kletig). Täck bunken med en bakhanduk och låt jäsa i cirka 1 timme.

3. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Placera ut 9 st stora muffinsformar på en bakplåt (fungerar även bra med små formar, men tänk då på att tiden i ugnen bör förkortas något) Fördela degen jämnt i muffinsformarna, täck över plåten med en bakhanduk och låt dem jäsa ytterligare 40 minuter.

5. Tillred under tiden fyllningen genom att mixa mandelsmör, russin, hasselnötter, kardemumma och dadlar i en matberedare. Tillsätt lite vatten åt gången tills det bildats en kletig, mjuk massa. Lägg sedan en stor klick fyllning i mitten av varje lussebulle när de är färdigjästa och tryck ner fyllningen i bullen.

6. Grädda i ugnen i ca 8-10 minuter tills de fått en fin gyllene yta. (mindre tid vid små muffinsformar)Ta ut dem och låt svalna en liten stund innan servering. Förvara dem sedan i frysen för att bevara dem saftiga och goda tills nästa serveringstillfälle.

Dessa är som allra godast när de är nygräddade tillsammans med ett glas kall mjölk!

Kommentera

