Kycklingtortilla (low carb)

Brödet till denna Tortilla är ett lågkolhydratsbröd som enbart består av tre ingredienser: ägg, fiberhusk och mandelmjöl. Fyllningen till Tortillan är inte obligatorisk utan du kan givetvis fylla den med det som faller dig i smaken. Brödet fungerar utmärkt som pizzabotten men är också ett bra komplement till den klassiska tunnbrödrullen.


Tortillabröd:
• 2 msk mandelmjöl
• 1 ägg
• 3 äggvitor
• 2 tsk fiberhusk
• Havssalt

Utförande:
Blanda 1 helt ägg samt 1 äggvita tillsammans med mandelmjöl, fiberhusk och havssalt i en skål. Vispa de övriga 2 äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt i dem i mandelmjölsblandningen. Bred ut smeten på en plåt täckt med bakplåtspapper och grädda i ugn ca 20 minuter på 160 grader.

Fyllning:

  • 400 g kycklingfärs
  • Torkad chili
  • Purjolök
  • Havssalt
  • Grovmalen svartpeppar
  • Tamarisoya (Renée Voltaries)
  • Minikeso
  • Bladspenat
  • Skivad rödlök
  • Körsbärstomater
  • Avokadopesto

Utförande:
Bryn kycklingfärsen i en stekpanna tillsammans med purjolök, salt, peppar, tamarisoja, och chili tills den är genomstekt. Tillred avokadopesto enligt instruktionerna och förvara kallt tills servering.
Dela det färdiga tortillabrödet i 2- 3 längder och lägg bred på avokadopesto. Lägg på kycklingfärs, bladspenat, körsbärstomater och skivad lök och toppa med en klick keso. Vik tortillabrödet i botten för att undvika att innehållet ramlar ut, rulla sedan ihop brödet, smaka av och njut.

Perfekt i picnickorgen, matsäcken eller till fredagsmyset!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s