Nyttiga hälsochips

Tillhör du dem som älskar chips och övriga snacks men väljer att avstå på grund av dess negativa hälsoeffekter? Ett glädjande besked är att det finns nyttiga alternativ som till och med smakar godare än både de dragerade chilinötterna och de sönder processerade potatisskivorna.

Eftersom jag valt att lägga fokus på alternativa snacks under påskhelgen är det ett ypperligt tillfälle att avsluta denna långhelg ett riktigt gott och enkelt recept på alternativa chips.

Ingredienser:
• Jordärtskocka
• Palsternacka
• Polkabetor
• Halvsalt
• Äggvita

Utförande:
Sätt ugnen på 165 grader!
Skiva jordärtskocka, palsternacka och polkabetor i tunna skivor, försök att få samtliga skivor lika tunna. ( om du har en matberedare med skivfunktion kan du med fördel använda denna). Lägg ut skivorna på en plåt täckt med bakplåtspapper . Pensla skivorna med äggvita och strö över havssalt och eventuellt annan önskad krydda.
Rosta i ugnen ca 30 min i varmluftsugn och 45 i vanlig ugn. Efter cirka 20 minuter kan du ta ut chipsen och vända dem för att få extra krispighet.

Servera med hemlagad guacamole eller vitlökskesella!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s