En gammal goding

För ett antal år sedan, i samband med mitt uppsatsskrivande, levde jag och min samarbetspartner på i princip samma lunchrätt i flera månaders tid, nämligen lax med fetaosttäcke och ugnsrostade rotfrukter. Rätten var enkel att tillaga, medförde inte särskilt mycket disk och smakade ljuvligt. Sedan dess, närmare exakt fyra och ett halvt år sedan, har jag inte ätit denna ljuvliga smakkombination. Trots dess enkelhet och fantastiska smak, blev det tillslut för mycket av det goda. Rätten överkonsumerades med andra ord.

I dag fick jag dock en stark lust att återförenas med denna rätt och därmed fick den stå på min lunchmeny. Den var precis som jag minns den; enkel och fantastiskt god.

Så till alla er som älskar lax, lättlagad och hälsosam kost, kan jag starkt rekommendera er att pröva denna rätt.

Bild

 Ingredienser ca 4 port:

  • 2 st morötter
  • 2 st rödbetor
  • 2 st palsternackor
  • 4 st laxfiléer (färska el. upptinade)
  • 1 burk lättkesella ,
  • ½ pkt fetaost (Jag använde feta 10 %)
  • Olivolja
  • Flingsalt (Wild garlic från falksalt rekommenderas)
  • ½ tsk Renée Voltaires lantbuljong chili & citrongräs eller färska örter

Utförande:

Sätt ugnen på 225 grader

Skala morötter, rödbetor och palsternackor och skär morötterna/palsternackorna i stavar och rödbetorna i klyftor. Lägg dem i en långpanna, strö över flingsalt och ringla över lite olivolja. Ställ in i ugnen 15 minuter och rör om i rotfruktsblandningen lite då och då för att förhindra att de fastnar i långpannan.

 Tillred under tiden laxen genom att mosa samman fetaost, kesella och lantbuljongpulver eller färska örter. Lägg upp laxfiléerna på ett fat, strö över lite salt och täck filéerna med fetaostkrämen.

Lägg in laxfiléerna i samma långpassa som rotfrukterna (när rotfrukterna varit inne i 15 minuter) och låt allt ugnsstekas tillsammans i ytterligare 15-20 minuter.

 Servera på en bädd av babyspenat med en klick avokadoröra till som tillreds genom att mosa samman 1 avokado med lite kvarg och örtsalt.

Kommentera

