Inspirationsmiddag: Spring roll wrappers

Härliga Anna som bedriver bloggen på studs, delade i förmiddags med sig av sitt fantastiska recept på vårrullar. Dessa små knyten såg så otroligt inbjudande ut att jag omgående begav mig ut på jakt efter ”Rice pancakes” eller risark till vårrullar som det heter på svenska.

Risarken fyllde jag sedan med tre olika fyllningar, varav den ena kopierades rakt av från Annas recept som bland annat bestod av räkor, avokado, chili, koriander, lime och soja.

De övriga två fyllningarna skapades utifrån de råvaror som fanns tillgängliga i mitt kök, vilket resulterade i en blomkålsrisfyllning med färska örter, ingefära och kokosmjölk samt en mirakulöst god mandel och curryfyllning som jag tidigare använt i mina sushi ”raw style”

Vårullarna var överlag lättvindiga att tillaga, fräscha i smaken och dessutom det godaste jag ätit på väldigt länge.  Rullarna serverades med en krämig jordnötssmörsås som höjde smakupplevelsen ytterligare en nivå.

Risarken läggs i hett vatten innan användning så de blir mjuka och hanterbara. Därefter fylls de med önskat innehåll, exempelvis:

Räk & avokadofyllning

IMG_6584

Se receptet här på Annas blogg

Blomkålsrisfyllning med kokosmjölk

IMG_6597

  •  1 litet blomkålshuvud
  • 1 tsk ingefära
  • 1 tsk torkad koriander
  • 2 msk renee voltaries lantbuljong- citrongräs/chili
  • Hackad färsk chili
  • Färsk basilika
  • kokosmjölk

 Riv ett litet blomkålshuvud och blanda samman det med ingefära, lite kokosmjölk, färsk chili, koriander , buljong samt färsk basilika i en upphettad stekpanna. Rör om noggrant tills alla ingredienser blandats och häll på mer kokosmjölk vid behov. (Fyllningen ska vara krämig). Ta av stekpannan från värmen när blomkålen mjuknat något (tar endast några minuter) och låt fyllningen svalna något innan användning.

Mandelfyllning med currysmak

IMG_6628

  •  100 g naturella mandlar
  • Curry
  • Tamarisoja (japansk soja)

Mixa mandlar i en matberedare och tillsätt curry och tamarisoja (japansk soja). Mixa ytterligare en stund tills ingredienserna blandats och en kletig massa bildats. Fyll risarken med mandelfyllningen, tunna skivor avokado samt babyspenat.

 Krämig jordnötssmörsås

sås 2

  • 50 g ekologiskt jordnötssmör (Crunchy)
  • 1 msk Tamarisoja
  • 2 msk Vatten
  • Wasabi (efter tycke och smak)

Blanda jordnötssmöret med tamarisojan och tillsätt vattnet. Såsens ska få en len, krämig och ganska lätt konsistens. Smaka av och tillsätt mer vatten och soja vid behov. Tillsätt wasabi när önskad konsistens och smak är uppnådd för att ge såsen en spännande smak & hetta.

2 thoughts on “Inspirationsmiddag: Spring roll wrappers

  1. Du är ju helt magisk – nu fick jag två varianter till som jag måste prova! Och så skäms jag för att min bild var så usel … 🙂
    Tack för inspon, det här blir nästa vårrulleomgång!

  2. Tycke din bild var riktigt läcker, den fick alla mina sinnen att triggas i gång iallafall:)
    Jag är oerhört tacksam för inspirationen, den är ovärderlig. Dessa vårrullar var det absolut godaste jag smakat på länge:)

Kommentera

