Det köket har att erbjuda: Morotssoppa med vitlökskräm & skivad kyckling

Dagens lunch blev inget mindre än en morotssoppa med vitlökskräm och skivad kycklingfilé. Det kanske låter avancerat, men det är det definitivt inte.

Hungern kom över mig med raketfart och råvarorna som fanns att tillgå i mitt kök var få. Därmed fick jag nöja mig med det lilla som fanns och vad passar då inte bättre än soppa, en rätt som jag tillagar allt för sällan, men som är så fantastiskt gott. Soppa går egentligen att tillaga av precis allt och slutresultatet blir oftast lyckat.

 Till detta recept är det dock ungefärliga mått då jag höftade hejdlöst på grund av hungerns övertag.

IMG_6895

 Ingredienser:

  • 4-5 st skivade morötter
  • 2 st kycklingbuljongtärningar (tillsatsfria)
  • ½ dl krossade tomater med smak av oregano/basilika
  • 1 dl kokosmjölk
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 5 dl Vatten
  • salt

 Till servering

  • Skivad kycklingfilé (Kan bytas ut mot önskad proteinkälla eller uteslutas)
  • Vitlökskräm av kvarg, vitlök och örtsalt

 Utförande:

Koka upp morötterna i vatten tillsammans med buljongtärningarna. Slå av en del av vattnet (dock inte allt, spara ca 1,5 dl) när morötterna mjuknat en aning. Häll i kokosmjölk, skivade vitlöksklyftor och krossade tomater i grytan med morötterna och låt puttra ytterligare några minuter. Mixa sedan soppblandningen i en matberedare, blender eller med en stavmixer tills det bildats en krämig, tjock och len soppa. Smaka av med salt.

 Servera soppan omgående med några skivor ugnsstekt kycklingfilé och en klick vitlökskräm som tillreds genom att blanda samman en klick kvarg med pressad vitlök och örtsalt.

7 thoughts on “Det köket har att erbjuda: Morotssoppa med vitlökskräm & skivad kyckling

    • Jag beräknar inte portioner i mina recept eftersom vårt kostintag är väldigt individuellt. Våra energibehov särskiljer sig beroende på förutsättningar så en portion som mättar mig kanske absolut inte mättar dig eller vice versa:) De måtten som är i receptet räckte gott och väl som lunch till mig i allafall:)

Kommentera

