Kycklinglasagne med kokosmjölk och zucchini

Vad sägs om en ljuvligt doftande kyckling lasagne gjord på lowcarbpasta, zucchini kycklingfärs och kokosmjölk?

Det var vad som stod på min middagsmeny denna kväll. Lasagneplattorna från Dreamfields var nog de godaste jag någonsin smakat. Plattornas krämiga konsistens i kombination med en smak som påminner om färskpasta gav lasagnen en oslagbar kvalitet.

SAM_0149

Lasagnen serverades med en krämig avokadoröra samt svarvade rödbetor som skapades i min alldeles nytillkomna köksmaskin, nämligen en grönsakssvarv. Kanske den mest onödiga köksmaskinen hittills men ändå så nödvändig för mig som älskar att experimentera. Mängder av grönsakspasta och fina dekorationer kommer att produceras framöver i denna apparat då jag lovat mig själv att den ska bli allt annat än en hyllvärmare.

SAM_0158

Ingredienser:

  • 1 pkt kycklingfärs 400 g
  • 1 burk kokosmjölk
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 1 st gul lök
  • 2 st kycklingbuljongtärningar (tillsatsfria)
  • 1 burk keso
  • ½ zucchini
  • Hackad röd chili
  • salt
  • Low carb Lasagne plattor (kan uteslutas och ersättas med hyvlad zucchini )

Utförande:

Koka upp lasagneplattorna i saltat vatten så de mjuknar en aning. Bryn hackad lök och vitlök tills de mjuknat och tillsätt därefter kycklingfärsen. Bryn färsen tills den är genomstekt och slå på kokosmjölk, buljongtärningar, färsk hackad chili och låt puttra några minuter.  Smaka av med lite salt.

Skiva upp zucchini och lägg några skivor i botten av en eldfast form. Häll över lite av kycklingfärsen, lägg på ett lager med lasagneplattor och upprepa processen. Lägg ett lock med lasagneplattor överst och toppa med en burk keso. Garnera med körsbärstomater och torkade örter och tillaga sedan i ugnen ca 20-25 minuter.

Servera med avokadokräm och en härlig sallad eller varför inte svarvade rödbetor

6 thoughts on “Kycklinglasagne med kokosmjölk och zucchini

  1. Alltså, det är sån TUR att jag hittat dig – för nu fick jag fredagens middag bestämd! Har inga low carb plattor men det får bli lite vanliga till pojkarna och så zucchini till oss (godkännes ej av de unga grabbarna …)
    Tror att jag lägger i lite torkad koriander också, borde gifta sig fint.

    Du har världens bästa inspis-sajt!

  2. Tack snälla Anna, du lyste verkligen upp min kväll med dina fina ord:)

    Jag tror definitivt att koriander gifter sig fint med smakerna:) Jag tror även att en klick sambal oelek i kycklingfärsen och lite riven parmesan som garnering gör rätten ännu mer spännande:)

Kommentera

