Ljuvliga hälsosemlor (Low carb)

Jag har aldrig varit någon fantast av sedvanliga semlebullar så jag heller aldrig tagit mig för att experimentera fram andra varianter, fram tills i dag. En välbehövlig paus gav mig utrymme för lite experimenterande i köket, vilket resulterade i en variant av low carb semlor som dessutom fick högsta betyg av min andra hälft. Allt blev perfekt; smaken, fyllningen och fluffigheten i bröden, en fluffighet som jag tidigare aldrig lyckats få till när det gäller low carb bullar.

Inspirationen fick jag från en variant av lchf semlor, men min variant blev aningen modifierad då ingredienser både lades till, byttes ut och togs bort.

Ett hett tips till alla er som vill ha ett hälsosammare alternativ till de sedvanliga semlorna.

SAM_0489

Ingredienser:

Semlebullar

  • 2 ägg
  • 1 äggvita
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • ½ dl smält kokosolja
  • 1 dl kokosmjölk/havregrädde
  • 0,5 dl mat & bakprotein
  • 2 msk fiberhusk
  • 1-2 tsk kardemumma
  • 1 msk bakpulver
  • Valfritt sötningsmedel som motsvarar 1-1,5 dl socker i sötma
  • 1 nypa salt

Mandelmassa

  • 1 dl finmalda mandlar
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • 2-3 skedar kokosmjölk/havregrädde eller mer beroende på vilken konsistens som önskas
  • Sötning utifrån tycke och smak (Kan även sötas med några färska dadlar)

Servering

Uppvispad Kokosgrädde (se tips nedan)

Utförande:

Sätt ugnen på 175 grader

Vispa ägg och äggvita poröst tillsammans med sötningen. Blanda sedan i kokosmjölk/havregrädde och kokosoljan i de uppvispade äggen. Blanda mandelmjöl, bakprotein, fiberhusk, bakpulver och kardemumma i en separat bunke. Häll i äggblandningen i skålen med de torra ingredienserna och rör om noggrant. Låt svälla några minuter (degen ska fast, men ändå lite kladdig)

Fördela smeten jämt i 4 stora muffinsformar och grädda 20 minuter. Låt dem svalna i kylen innan servering.

Tillred under tiden mandelmassan genom att Mixa samtliga ingredienser i en matberedare/blender tills det bildats en krämig och lagom tjock massa. Tillsätt önskad sötning och späd med extra vätska vid behov. Mixa ytterligare en stund.

Ta ut bullarna från muffinsformarna, skär av locket och gröp ur dem och lägg på rikligt med mandelmassafyllning.

SAM_0458 SAM_0462

Vispa upp kokosgrädden. Fungerar utmärkt att ta den tjocka massan som finns i kokosmjölksburkar (ej lightvarianten) blir perfekt konsistens och smakar nästan exakt som vanlig grädde (fast godare). Detta tips kommer från duktiga Annie som driver bloggen Live it-Love it

Servera omgående och njut!

 

9 thoughts on “Ljuvliga hälsosemlor (Low carb)

  1. Tänkte igår att jag måste hitta ett nyttigt recept på semlor som jag ska baka, och så delar du med dig av detta härliga recept! Tack och bock! 😉 Detta ska jag testa snarast. Och apropå inlägget om att ”fylla på motorn med ny olja” så förstår jag dig precis. Efter en stressig dag på jobbet då jag nästan tror att hjärnan ska sprängas pga alla intryck så är det härligaste jag vet att köra ett riktigt tungt pass på gymmet. Man laddar liksom om och hamnar på ny nivå. Styrkekram! 🙂

    • Haha, vad lustigt, då hoppas jag att du uppskattar smaken på dem 🙂
      Ja, men visst är det så, man laddar batterierna genom träningen, får helt ny energi och nya krafter att ta sig an nya utmaningar 😀 Träning är den bästa medicinen 🙂

  2. Ser smask ut! Jag är tyvärr mandel allergiker varav många recept går bort. Kan man byta ut mandel mot något annat som är likvärdigt?

    • Hejsan Christel:)
      Dessvärre innehåller många av mina recept mandel, men givetvis går det att byta ut mandeln mot något annat på vissa recept:) Semlorna kan du exempelvis göra på kokosmjöl istället om du tål kokos? Dock får man ha lite mer vätska i eftersom kokosmjölet gärna suger åt sig lite mer vätska än mandeln. Fyllningen kan du ersätta med vad som helst egentligen, all fyllning är god i semlor, men det fungerar säkerligen att göra av kokosmjöl enligt samma instruktioner som ovan. Om du har tillgång till smakessenser så kan du ju även ha i önskad smak (ex mandelsmak el. dyl). Jag förmodar att du även är allergisk mot andra nötter? Om det inte skulle vara så kan du ju göra fyllningen på cashewnötter, paranötter eller pekannötter. Mosad banan med lite extratillsatta godsaker kan säkert också utgöra en god fyllning:)

  3. Ok, tack så mycket Linda 🙂
    Jag ska ta en titt och se om det är något hon gillar, ska hänvisa till dig!
    Grym du är med så mycket olika recept 😀

    Mums va gott med LCHF semlor..du är awesome!!

  4. Tack Simon, du gör mig alltid så glad:) Det är dock inte LCHF i sann bemärkelse då jag dragit ner på både fettprocent och tagit bort grädde och smör. Dessutom är de berikade med bakprotein 😀 Man skulle kunna Kalla dem LKLFHP 😉

  5. Guu så gott med semlor! Men den enda ingrediensen jag inte har, och som känns lite ”onödigt” att skaffa för ½ dl, är bakproteinet.. :/ Tror du det finns något som kan ersätta? Älskar din blogg btw! Fast blir alltid så hungrig när jag kikar in här 😉

    • Hej Amanda:) Vad roligt att du uppskattar min blogg (även om du blir hungrig ;). Det går säkerligen att ersätta, men jag vet inte hur det blir med ”fluffigheten” då. I ursprungsreceptet som jag länkat till så ingår det inte bakprotein utan enbart mandelmjöl, så ta en titt på det och bli inspirerad, det blir säkert lika bra med enbart mandelmjöl:)

  6. Pingback: Imorgon är det fettis « lagoland

Kommentera

