Underbart fluffiga hälsofrallor

Stökade runt lite i köket under gårdagskvällen i jakt på något välsmakande att stoppa i munnen. Det resulterade i ett par härligt fluffiga frallor med krispigt hölje. Inte nog med att de var riktigt goda, det var även väldigt enkla att tillreda (som jag alltid säger, men så är det faktiskt)

Vill du testa göra dessa härliga frallor till morgonkaffet så finner du receptet nedan.

Fluffiga hälsofrallor- Low carb

SAM_0631

 Ingredienser 8 st frallor

  • 2,5 dl mandelmjöl
  • 2 dl pofiber
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 tsk salt
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 ägg
  • 2 dl lättkvarg
  • 0,5 dl vatten
  • 2 msk smält kokosolja

Garnering:

  • Linfrö
  • Finkrossad mandel

Utförande:

Sätt ugnen på 175 grader

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och vispa ägg, kvarg, olja och vatten i en annan. Häll över de torra ingredienserna i kvargblandningen och rör om.

Forma degen med fuktade händer till 8 st jämnstora bullar (degen blir aningen kletig och därav fuktade händer)

Strö över linfrö och krossad mandel och grädda i ugnen ca 35-40 min.

Låt svalna innan servering och avnjut förslagsvis med mosad avokado och kalkonskivor.

18 thoughts on “Underbart fluffiga hälsofrallor

  1. Hej!
    Ska testa att göra dessa i helgen! Vet du på ett ungefär näringsvärde/kalorimängd per fralla alt. hela smeten?

    Tack för en inspirerande blogg!

    • Hejsan Amanda:)
      Dessvärre vägde jag inte slutprodukten eftersom det var ett förstagångsexperiment, men jag kan passa på att räkna ut det i kväll då jag ska göra ytterligare en sats. jag återkommer med siffrorna 😉

    • Nu har jag beräknat ungefärligt näringsvärde per fralla om du gör 8 st stooora frallor.
      kcal: 102
      Prot: 7 g
      Kol: 2 g
      Fett: 8 g

      Detta är beräknat med lättkvarg, sedan så beror det lite på vilket mandelmjöl du använder dig av, det skiljer sig något i kcalvärde bland de olika sorterna:)

  2. Yes, vad glad jag blir! Tack för att du delar med dig av receptet som är sparat nu å med säkerhet kommer att testas! Nu behöver jag inte köpa mix längre:-). Kram till duktiga du!

  3. Låter toppen:-)! Jag testade förresten Lowcarbshops spagetti ikväll till vår köttfärssås, smakade helt ok och maken kände ingen skillnad på vanlig spagetti och denna, ett gott betyg med andra ord:-)! Nu, fullproppad med köttfärs, ska jag dra av ett pass på crosstrainern inne i värmen, innan vovven ska rastas ute i kylan:-). Ps. Jätterolig utmaning du startat!

    • Ja visst får den godkänt:) Jag tyckte dock att den var lite ”krämigare” än den vanliga pastan, men jag har bara testat bandspagettin och lasangeplattorna:) Tack för de fina handskarna du skänkte, de gjorde sig ypperligt i första pris påsen tillsammans med allt annat gott:-)

  4. Var så lite så!

    Jag minns ej hur vanlig pasta smakar, för kan inte äta gluten, men stämmer säkert att den känns krämigare för min make gillar spagetti som är lite överkokt, mjukare, och han gillade konsistensen på denna:-). Måste testa deras lasagneplattor också, för mums vad gott med lasagne:-)

    • Åh vad roligt att du gillade dem och framför allt att du ger mig återkopppling:) Jag ska göra en sats i kväll, men jag ska testa en ny variant av bullar, för att få den riktiga semleformen 🙂

  5. Inget klår väl en söndagsmorgon med nybakta frallor och nybryggt kaffe? Mumma! Blev dessutom en oplanerad sovmorgon efter att ha vaknat upp med en fruktansvärt smärta i foten. Så där rök X antal poäng till utmaningen eftersom söndagsgymmet blir inställt och det blir korta långsamma promenader med hunden istället. Men vad gör det när man sitter och mummsar på dessa härliga frallor haha

    • Men urs vad trist:( Hoppas du kryar på dig snart, inte för poängsamlandets skull utan för in egen:) Vad roligt att du uppskattar frallorna, jag gjorde mig älv en ny sats i morse till frukostbuffen:)

      Hoppas din fot blir bättre snart:)

  6. Nu är frallorna bakade och säger bara wow! Supergott recept!! Tänkte även testa de släta kardemummabullarna, men även tipsa om detta recept till en vän som gått med i viktväktarna nyss. Då kan hon få äta semla, och dessutom nyttig sådan, på fettisdagen:-). Är kaloriinnehållet ungefär samma, fast lite drygt, som det är i frallorna? Hon har nämligen en app där hon skriver ner vad hon äter. Ha en superhärlig söndag och hoppas långturen gick bra! Kram Jenny

    • Vad roligt att du gillar dem, det är verkligen kul att höra:)
      Gällande kaloriinnehållet så är det nästintill lika:) det som skiljer sig är att semlebullarna innehåller 0,5 dl mindre mandelmjöl som är ersatt med bakprotein:)

  7. Tack för infon! Nu har jag även hunnit baka kardemummabullarna och hjääääääälp så goda!! De blev inte alls kompakta som mycket glutenfritt kan bli, utan fluffiga, och så gott det var med kardemumman i!! Jag var lite snabb då jag rullade dem, så råkade bli fem istället för sex och i min ugn ( som är lite oberäknelig) var de klara redan efter 25 min. Men gott med stoooora bullar och jag ligger ändå på ett överskott just nu;-). Maken gav dem också högsta betyget, för dessa var verkligen i toppklass! Har fryst in resten som också ska få bli till semlor här framöver. Får tacka dig med ditt recept för energin till dagens benpass;-). Kram!

    • Oj vad snabbt dina blev klara, du har en riktig superugn:) skönt att slippa vänta i 40 minuter, hihi:) Vad kul att ni uppskattade dem båda två, personligen har jag blivit beroende av både frallorna och kardemummabullarna. De är ju superenkla att tillaga samtidigt som de får n bra konsistens och smak, perfekt i alla lägen, även ill benpassen förstår jag ;-D

Kommentera

