Snabbmat med kvalitet

Köket, husets kärna, är ett ställe där jag gärna spenderar tid, dock inte för mycket tid. Jag tillagar gärna god och hälsosam mat av hög kvalitet, men det får inte vara för komplicerat eller ta allt för lång tid.

När tiden är knapp kan det därmed vara bra att ha några hälsosamma nödlösningar i backfickan som går snabbt och lätt att tillaga samtidigt som det smakar gott. Mycket bättre än de torra limpskivorna eller snabbmakaronerna med ketchup.

SAM_0697

Dagens snabbmattips är wrap med tonfiskröra. wrapbrödet kan förberedas dagen innan eller slängas ihop på direkten. Tar max 5 minuter att röra ihop och 15 minuter i ugnen. Under den tiden hinner du slänga ihop en krämig tonfiskröra som sedan ska utgöra fyllningen i wrappen.

Gott, enkelt och nyttigt.

 SAM_0681

Ingredienser:

Wrapbröd

  • 1 ägg
  • 3 äggvitor
  • 2 msk mandelmjöl
  • Salt

Ex. på Fyllning

  • 1 burk tonfisk
  • ½ rödlök
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • Körsbärstomater
  • Sambal olek
  • Ärtskott
  • Aijvar relish
  • Salt
  • ½ burk kvarg

Utförande:

Rör samman 1 ägg och 1 äggvita med mandelmjöl och salt. Vispa de andra två äggvitorna i en separat bunke tills det bildats ett hårt skum. Rör i äggblandningen i äggviteskummet och bred ut det på en plåt täckt med bakplåtspapper. In i ugnen 165 grader ca 15 min. (Håll ett öga på plåten så att wrappen inte blir överstekt och torr)

Hacka löken, pressa vitlöken och rör samman ingredienserna till fyllningen.  Jag föredrog en varm fyllning och därmed brynte jag samtliga ingredienser till fyllningen förutom kvargen som jag rörde i efter stekpannan tagits bort från värmen.

Fyllningen kan varieras och kryddas utifrån tycke och smak.  Tacokryddad nötfärs, salsa och vitlökskvarg eller kycklingfärs med en klick avokadopesto är ytterligare två välsmakande fyllningsalternativ

6 thoughts on “Snabbmat med kvalitet

  1. Hej! Ville bara säga att jag precis hittat din blogg och jag tycker den är super inspirerande! Jag har länge vart på jakt efter en sida som ger bra tips på nyttiga, lättlagade och smakrika rätter och det verkar som att jag äntligen hittat rätt 🙂 ser fram emot framtida läsning!

    • Hej Erica:) Vad roligt att du hittat hit, du är varmt välkommen:) Jag uppdaterar ofta med olika recept men vill du ha ännu mer tips utöver aktuella uppdateringar så finns det massor under mina olika receptkategorier (såvida du inte redan hittad dom) 😀

  2. Jag fick lite bråttom och vispade inte vitorna så hårt + att jag var tvungen att ta den ur ugnen tidigare. Det kan ha varit det som gjorde att wrappen gick sönder bara jag försökte ta i den så jag åt upp allt med kniv och gaffel och det var riktigt gott! Hade i en massa timjan före gräddning, det är min favoritkrydda!

    • Oj, blev den för lös då eller blev den frasig? Om den blev frasig är det delvis äggvitorna men det kan även bero på ugnstemperaturen och därmed kan du testa att steka dem i 165 c nästa gång. I min ugn funkar 175 ypperligt, men det kan skilja sig rätt mycket från ugn till ugn:)

Kommentera

