Släta kardemummabullar till semlor (Low carb)

Under gårdagskvällen spenderades det lite extra tid i köket för att experimentera fram några godsaker till fredagsmyset. Bland annat framställdes en ny variant av släta kardemummabullar till mina hälsosemlor.

De fick den perfekta ”semlebulleformen” samtidigt som de blev stora, fluffiga och fantastiskt goda. Inspirationen till bullarna fick jag från mina fluffiga hälsofrallor som jag publicerade tidigare i veckan.

Semlorna fylldes enligt ordinarie receptet på hälsosemlor förutom att  jag lade i en klick rårörda hallon i respektive semla.

Dessa släta bullar går även utmärkt att äta som dem är eller fyllas med annan härlig fyllning som exempelvis en variant av kanelbullefyllning eller varför inte hemmagjord vaniljkräm? Bara fantasin sätter gränser!

SAM_0715

 Ingredienser:

  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 dl pofiber
  • 0,5 dl bakprotein
  • 1 msk fiberhusk
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 ägg
  • 2 dl lättkvarg
  • 0,5 dl vatten
  • 2 msk smält kokosolja
  • Sötning som motsvarar 1 dl socker (jag anv. sukrin melis)
  • 1,5-2 tsk kardemumma
  • En nypa salt

Utförande:

Sätt ugnen på 175 grader

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och vispa ägg, kvarg, olja och vatten i en annan. Häll över de torra ingredienserna i kvargblandningen och rör om. Låt svälla några minuter innan bearbetning.

Forma degen med fuktade händer till 6 st jämnstora bullar (degen blir aningen kletig och därav fuktade händer)

SAM_0713

Grädda i mitten av ugnen ca 40 min och låt svalna innan servering.

Fyll dem enligt anvisningar för receptet ljuvliga hälsosemlor eller med annan önskad fyllning!

SAM_0714 SAM_0715

14 thoughts on “Släta kardemummabullar till semlor (Low carb)

  1. Hejsan. jag tänkte bara höra med dig hur du gör med den där tävlingen, hur kollar du vem som gjort vad och hur mycket? =D
    För jag har verkligen blivit pepp av detta!!
    ha en bra dag!
    Mvh L.

    • Hej Louise:) när tävlingen avslutas så skickar man ett mail till mig med sina poäng och sin träningslogg. Jag litar på att alla är ärliga med sina aktiviteter eftersom detta främst är en tävling för att motivera sig själv att göra det lilla extra:) Jag har kört en liknande utmaning tidigare och det fungerade väldigt bra:) Det var ingen som skickade in ett resultat med orimligt höga poäng:) Jag kommer att publicera ett inlägg när utmaningen närmar sig sitt slut om vidare instruktioner för hur man redovisar poängen:)

  2. Jag bakade dina fluffiga frallor i veckan, men något modifierat recept efter vad som fanns i skafferiet (inte så mycket pofiber som jag trodde), och de blev väldigt goda! Ska definitivt prova detta recept snart!

    • Vad roligt att du uppskattade dem och att det även funkade att modifiera receptet:) Vad hade du istället för pofiber? kardemummabullarna kan jag starkt rekommendera, särskilt om man är sugen på semlor eller något annat gott till kaffet 😀

      • Jag hade 1dl pofiber, sen tog jag något mindre mandelmjöl och hade i lite kokosmjöl samt lite mer husk. Ökade även på vätskan iom kokosmjölet. De blev ju inte lika fluffiga då, men goda!

  3. Hej!
    Jag undrar om man kan smälta kokosfett istället för kokosolja? Och vad är det som skillnad dem åt?
    Din blogg är jätte bra och du är en stor inspirationskälla! Går alltid in och läser när jag känner att jag behöver en spark i baken 🙂 Tack så jätte mycket!

    • Hej Jennifer:) Tack för dina fina ord, det värmer verkligen att höra:) Gällande kokosfettet så går det bra att anv. ”Silverpaketen”. Det som skiljer dem åt är tillverkningsprocessen. Kokosoljan är ekologisk, kallpressad och har också ett bättre framställningssätt än kokosfettet som är upphettat och har därmed försämrade egenskaper (därav priset). Men det går absolut att använda det också i matlagningen:)

      Lycka till med bakningen 😀

    • Haha, då kan du byta ut det mot 0,5 dl mandelmjöl istället. Det kan ha en viss inverkan på ”fluffeffekten”, men inget markant då dessa är inspirerade av mina hälsofrallor som inte innehåller bakprotein:) Skulle dock inte rekommendera att anv. bakepro till dessa, för det ger en (enl. mitt tycke) kemiskt bismak som förstör den goda smaken på bakverket.

    • Hoppas de blir bra och att du gillar smaken:) Härligt med en sådan långtur:) För min del blev det lite över milen. Mitt sällskap hade ställt in sig på en korttur och jag en långtur så vi fick mötas halvvägs och ta en mittemellan:)

  4. Vilka goda bullar!, Dessa måste testat om ni ej redan gjort det, för åååååååååå så goda!! Toppklass på detta recept, helt klart värt att prova:-)

    • Tack så mycket Jenny, det glädjer mig att höra att du uppskattade dem så:) Jag gjorde en frukostvariant av kardemumma bullarna med keso,och avokado, funkade utmärkt även som fukostbullar:-D

Kommentera

