Viktpräglad söndagsmorgon & chevrékrämig lunch

Det var en utvilad tjej som äntrade gymmets tomma lokaler i morse. Efter en härlig sovmorgon, några koppar kaffe (Min pre workout) och en stadig frukost begav jag mig till gymmet för veckans sista pass, ett så kallat bonuspass för att både energin och lusten fanns inom mig.

75 minuter senare var energin som bortblåst och hela kroppen skrek efter påfyllning. Hjärnan gick på lågvarv och kroppen skakade av utmattning.

Maten som kroppens försågs med har nog aldrig varit så välsmakande som vid detta tillfälle, troligtvis på grund av mitt extrema behov av påfyllning.

Dock kan jag verkligen rekommendera dagens lunch då den är enkel och oerhört god. Själva grunden utgörs av min caesarsallad som jag tidigare publicerat men det som särskiljer är dressingen. Denna gång gjorde jag en krämig chevrédressing och för er som gillar chevréost är denna sallad rena himmelriket. En caesarsallad deluxe helt enkelt .

Vill man lyxa till det lite extra så kan man ringla lite avagesirap eller honung över innan servering.  Smakerna av Chevré, honung och rostade nötter gifter sig otroligt bra tillsammans.

 Caesarsallad deluxe

SAM_1073

Gör caesarsalladen enligt anvisningarna i receptet, men byt ut själva dressingen mot den krämiga chevrédressingen nedan och valnötterna mot rostade pinjenötter. Se grundreceptet här!

Chevrédressing

  • 1 dl kvarg
  • 1 ägggula
  • 2 st sardellfileer
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • 2 skivor chevreost (ca 1 cm tjocka)

Mixa samman kvarg, äggula, vitlök och sardeller i en matberedare eller med en stavmixer. Tillsätt därefter chevréosten och mixa ytterligare en stund tills det bildats en krämig och slät massa. Blanda samman dressingen med salladen och strö över rostade pinjenötter och ringla över lite honung om så önskas.

Smaka av och njut!

6 thoughts on “Viktpräglad söndagsmorgon & chevrékrämig lunch

    • Hej Sabina:) Jag tar mig alltid en kopp kaffe innan mina gympass då jag tycker det ger samma effekt som de man köper:) Innan löpningen brukar jag dock ladda upp med något enklare mål samt vatten, då kaffe är vätskedrivande och inte har särskilt bra verkan under löpningen enl. min upplevelse:)

    • Ja den är helt fantastisk. Ugnsgratinetad chèvre med rostade pinjenötteroch honung på en bädd av tunnt skivade rödbetor är en rätt to die for;) grillade även aburgineinlindad chèvre i somras och det var också en underbar kombination:)

Kommentera

