”Frukostkvällsmattips”!

Vägarna är återigen täckta av snö och efter gårdagens bilfärd är inte längre några längre körsträckor aktuellt. Från barskrapade vägar till flera mil av glashalt, såpaliknande underlag fick mig att kasta in handduken och överlämna ratten till min väninna.

Denna morgonen kommer jag att åka kollektivt, även om det innebär sämre kommunikationer och betydligt längre tid på vägarna. Dock har jag en stund kvar innan bussen går och jag tänkte därmed tipsa om gårdagens kvällsmål som även passar lika ypperligt som frukost. Eftersom jag älskar frukostmat, men inte kan förtära det i denna morgonstund, så äter jag min frukostmat på kvällen och det smakar exakt lika gott som på morgonen.

Gårdagens frukostkvällsmat bestod av hembakat frökex med laxröra och egentillverkad hallonkvarg med jordnötssmörssås.

IMG_7792 IMG_7781

Frökexen tillredde jag enligt grundreceptet https://energeticas.wordpress.com/2012/12/16/frokex-low-carb/ och på dessa nybakta kex lade jag en härlig laxröra gjord på kvarg, varmrökt lax, citron, bladspenat, hackad rödlök och örtsalt.

Kvargen blandade jag samman med upptinade hallon, en skvätt mandelmjölk och ekologiskt vaniljpulver. Över kvargen ringlade jag en sås på jordnötssmör som tillreds genom att enbart späda ut jordnötssmöret med vatten till önskad konsistens. Det fungerar ypperligt med alla sorters nötsmör/pasta. På toppen la jag en stor klick med rårörda varma hallon!

Fantastiskt gott i all sin enkelhet!

10 thoughts on “”Frukostkvällsmattips”!

  1. Du… har funderat på det där med mandelmjölk.
    Blev så glad när jag hittade i butikerna. Men så gjorde någon mig uppmärksam på innehållet. Massa socker och bara 2% mandel =(

    Gör du själv eller köper du den vanliga i butik. Kom inte ihåg var i från den där vanligaste blå är i från men du vet nog vilken jag menar.
    Är den inget bra alternativ??

    Kram

    • Jag misstänker att du menar Alpro mandeldryck och den är kanske inte bästa alternativet beroende på vad du använder den till. Jag använder mig av den när jag behöver mycket liten andel, då utbudet är begränsat häromkring. Ska jag dock dricka större mängder så gör jag min egen mandelmjölk. Det finns även ett flertal ekologiska alternativ på marknaden som inte innehåller annat än naturliga ingredienser, så vill du inte göra din egen och ska konsumera större mängder så skulle jag rekommendera att inhandla ekologisk mandelmjölk:)

      Många Kramar

  2. Jag skulle gärna äta frukostmat dygnet runt, det är ju så gott! Favoriten just är kvarg med äpple, kanel och rostade nötter eller mörkt bröd med mosad avokado, Philadelphia, kalkon, peppar och paprika. Eller äggmackor, och så gröt såklart! Och massa frukt! Tur att det är morgon snart igen!:))

    • Mmmm, mycket av den frukostmat du nämner tillhör några av mina absoluta favoriter. Jag brukar äta frökex eller hembakat LC bröd med mosad avokado, kalkon och massor av härliga grönsaker och det är ju så gott! Med en stor skål kvarg med färska bär och rostade nötter till det så blir frukost/kvällsmaten fullständigt sagolik 🙂

Kommentera

