Dagens lunch

Just nu känns det som jag enbart livnär mig på blomkål, kycklingfilé, kycklingfärs, avokado, kvarg, hallon och egentillverkad müsli. Min kreativitet har fullständigt stagnerat den senaste perioden, vilket förmodligen beror på att det är mycket runt omkring just nu. Förhoppningsvis kommer kreativiteten tillbaka när jag kommit till ro i min vardag, men just nu kör jag på säkra kort, kort som jag aldrig tröttnar på. Kvarg, varma hallon och egentillverkad müsli är dagens godaste och en fantastisk dessert enligt mitt tycke. Kycklingfilé, Kycklingfärs och blomkål går att variera i oändlighet. Blomkålen kan rostas, kokas, rivas, mosas och stekas, medan kycklingfärsen kan förtäras som biffar, bullar, färssåser eller enbart stekas precis som den är med lite välsmakande kryddor. Detta är givetvis inte optimalt då det krävs mer variation rent näringsmässigt, men för min del så är detta en bra lösning i nuläget.

Dagens lunch blev därmed kycklingfilé med rostad blomkål och avokadoröra. Kycklingfiléerna ugnssteks tillsammans med blomkålen, vilket gör det både smidigt, lättlagat och effektivt. Den krämiga avokadoröran förgyller smaken lite extra och tar maträtten till en helt annan nivå.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

4 thoughts on “Dagens lunch

  1. Ibland kör man fast när det kommer till både variation och framför allt INSPIRATION till mat. Men så länge man fortfarande ser till att få i sig en blandad och varierad kost så kan det vara skönt att låta hjärnan vila lite från dessa tankeblessyr och istället fokusera på annat. Lusten och idéerna kommer alltid åter, det är ett som är säkert!

    Just blomkål, hallon och kvarg är tre av mina basråvaror hemma och de äts i tid och otid 😉 Om du gillar broccoli så är även detta tacksamt att ha hemma, precis som blomkål. Häromveckan gjorde jag ett fantastiskt gott mos på broccoli, avocado och lite citronsaft. Kan jag varmt rekommendera – snabbt, enkelt och gott!

    • Jag är en perioder när det gäller broccoli och får påminnas ibland om att det existerar:) i somras gjorde jag lite olika varianter av broccolimos och jisses vad gott det är:) Ska definitivt testa din variant inom kort:) Tack för tipset och påminnelsen om denna fantastiska grönsak:) Nu kanske jag kan variera mitt kostintag något de kommande dagarna 😉

  2. Hej!
    Kan du inte skriva lite hur din mat-dag ser ut under fastan? 🙂
    Kör det själv, men det blir inga bra recept eller så.. så det blir inte gott utan snarare tråkigt och det man måste få i sig.. men du har alltid så mycket inspiration och bra tips 🙂 tack för en superbra blogg! :):)

Kommentera

