Lättlagad lunch: Zucchinipasta med nötfärssås och pumpapuré

Såhär i påsktider så kanske lunchen borde bestå av ägg, sill, lax eller dylikt. Dock har mitt ”påskmatsug” inte infunnit sig riktigt än och därmed blev det en enkel, men otroligt välsmakande lunch bestående av zucchinipasta, fräsch nötfärssås toppat med pumpapuré.

Nu hade jag redan färdiglagad pumpapuré i kylskåpet, men har man inte det så gör man det lätt genom att koka pumpa eller ugnsbaka den i 175 grader ca 45 minuter tills den mjuknat. Därefter mixas pumpan i en matberedare, stavmixer eller med en blener till en krämig och fin massa. Förvara den i kylen, den har massor av användningsområden.

Jag blev inspirerad av kreativa Annie, som använder pumpapuré i allt från bakverk till matlagning.

Det var ett sidospår, men nu åter till dagens lunch.

IMG_8695

Du behöver:

  • 1 pkt nötfärs 500 g
  • 1 pkt passerade tomater (ekologiska)
  • 1 msk sambal olek
  • 1 liten hackad rödlök
  • 2 st skivade vitlöksklyftor
  • Färsk oregano
  • 1 klyfta färsk citron
  • 1 st zucchini
  • Salt
  • 1 dl pumpapuré

Gör så här:

Bryn rödlök och vitlök i en stekpanna och tillsätt nötfärsen. Bryn färsen tills den är genomstekt och häll i de passerade tomaterna, sambal olek, färsk oregano och pressa över färsk citron. Smaka av med salt och låt puttra ca 15-20 minuter.

Tillred under tiden zucchinipastan genom att strimla zucchini med en grönssakssvarv alternativt skär tunna strimlor med en kniv eller hyvla med en potatisskalare. Koka upp vatten i en gryta och tillsätt salt. Häll i zucchinipastan och låt koka bara någon minut. Häll pastan i ett durkslag och låt rinna av.

Häll 1 dl naturell pumpapuré i en skål och smaka av med salt, peppar och lite sambal olek för extra hetta. Puren kan värmas om så önskas.

Lägg upp zucchinipastan på en tallrik, häll över nötfärsen och toppa med en stor klick pumpapuré.

Klart för servering!

2 thoughts on “Lättlagad lunch: Zucchinipasta med nötfärssås och pumpapuré

  1. Pumpapuréen är underbar! Gjorde sås till laxen på den igår för första gången – klockrent även det!
    Gällande påskmat är det samma som med julmat eller midsommarmat för min del. Gott? Ja de fungerar med delar av det, men jag har sällan eller aldrig ett sug då jag aldrig varit förtjust i den typen av mat. Firar påsk med familjen idag – med allt annat än påskmat 😉

    • Jag har nyligen upptäckt smaken, men jag kan tänka mig att det passar ypperligt till det mesta. Så otroligt gott:) haha, ja maten till de flesta högtider här i Sverige är densamma. Jag äter ägg och lax oavsett om det är påsk, jul eller midsommar så jag brukar aldrig heller få något direkt sug efter just denna typen av mat som framdukas under dessa storhelger 😀

Kommentera

