Himmelska yoghurttoppar med blåbär & hasselnöt

I vintras uppmärksammade jag ett recept på rosa proteintoppar som duktiga receptkreatören och träningsbloggerskan Fanny skapat.

Jag tillredde topparna enligt receptet, men hade troligtvis inte det bästa proteinpulvret för en fullständig smakupplevelse. Att ingredienserna dessutom skulle värmas upp gjorde nog att det proteinpulvret jag använde förändrade karaktär. Topparna blev goda, men ingen halleluja moment på grund av proteinpulvret och därmed glömdes receptet bort.

Under gårdagen när jag stod och blandade min kvarg med vaniljprotein började mina tankar föra mig till yoghurttopparna och med ett kvalitativt, välsmakande proteinpulver, lite ”vad skafferiet har att erbjuda” ingredienser samt kvarg kunde resultatet bli riktigt bra, och det mina vänner, blev det! Den krämiga konsistensen kombinerat med den lena vaniljen, segheten & sötman från blåbären, crunchigheten & kolasmaken från mullbären och krispigheten från hasselnötterna bidrog med en smakupplevelse från himmelriket.

Ingredienser:

  • ½ burk kvarg (125 g)
  • 2 skopor gourmet PRO proteinpulver – vanilj
  • ½ dl laktosfri mjölk
  • 1-2 msk sukrin melis
  • ½ dl finriven kokos
  • 1 näve torkade blåbär (tillsatsfria)
  • 1 näve torkade mullbär (vita)
  • 1 näve rostade, skalade hasselnötter (halverade)

Utförande:

Blanda samman proteinpulvret med kvargen och tillsätt slutligen den laktosfria mjölken. Tillsätt därefter kokos, blåbär, mullbär och nötter och rör om tills alla ingredienser blandats noggrann och smeten är kletig, krämig, formbar och ingredienserna jämnt fördelade. Klicka sedan ut små toppar på en skärbräda täckt med bakplåtspapper och ställ i frysen tills de stelnat. För en mjukare konsistens, ta ut dem en stund innan servering.

Till dessa yoghurttoppar använde jag ett proteinpulver (Gourmet -PRO från star nutrition) som blir lent och krämigt i konsistensen när man blandar det med lite vätska.  Det är heller inte sötsliskigt, vilket gör att en hög koncentration av pulvret tillsammans med liten andel vätska, ger en mild och god smak. (Nej, jag gör inte reklam eller är sponsrad. I denna bloggen talar jag enbart om produkter som jag personligen gillar)

IMG_8842

Dessa yoghurttoppar kan jag starkt rekommendera er att tillaga om ni vill ha något snabbt, enkelt, nyttigt  och oerhört gott tilltugg, det tar inte mer än någon minut att röra samman ingredienserna och klicka ut topparna på skärbrädan. Fyllningen kan varieras utifrån tycke och smak, men ovanstående fyllning kan starkt rekommenderas.

3 thoughts on “Himmelska yoghurttoppar med blåbär & hasselnöt

  1. Pingback: Yoghurttoppar med torkade bär och nötter | jkif | ShapeMeUp!

Kommentera

