Yoghurtdragerade proteinbars

Nu har jag uppdaterat receptet för mina yoghurttoppar som jag publicerade tidigare i dag och därmed har ni de exakta måtten för ett fulländat recept.

Nu på kvällskvisten slängde jag även samman en smet till proteinbars för att fylla min tomma buk efter ett riktigt uttömmande ryggpass

IMG_8845

Dessa bars var som ljuv musik för smaklökarna och det är svårt att föreställa sig att dessa bars är nyttigt tilltugg fullboostade med protein.

IMG_8847

Ingredienser:

Bars:

  • 2 msk kokosmjöl
  • 1 msk naturellt ekologiskt jordnötssmör
  • 1-2 msk sukrin el. motsvarande sötning (honung el. dadlar fungerar utmärkt om du ej vill anv. sötningsmedel
  • 1 skopa (30 g) vaniljprotein
  • 3 msk finriven kokos
  • 2 msk torkade blåbär
  • 2 msk torkade vita mullbär
  • Lite vatten

Yoghurtdragering:

  • 1-1,5 skopa vaniljprotein
  • 1 dl kvarg
  • 1 msk sukrin alt. honung/avagesirap

Garnering:

  • Kanel alt. kakao (valfritt)

Utförande:

Blanda samman kokosmjöl, jordnötssmör, sukrin, proteinpulver och finriven kokos och späd ut med lite vatten åt gången tills det blivit en fast och formbar deg. Blanda i blåbär och mullbär och knåda degen tills bären fördelat sig jämt.

Forma 4-5 st bars på en skärbräda täckt med bakplåtspapper och låt stå kallt under tiden du tillreder yoghurtöverdraget.

IMG_8837

Vispa samman kvarg, proteinpulver och sukrin med en elvisp eller manuellt. Tillsätt ytterst lite vätska vid behov, men smeten ska vara kletig, fast och absolut inte rinnig.

Ta fram de färdiga barsen och täck dem med yoghurtsmeten. Använd exempelvis en sked, eller gör som mig och använd händerna.

Pudra därefter över lite kanel, kakao eller bevara dem naturella och förvara dem i frysen tills servering. Ta fram en stund innan servering för bästa konsistens och smak.

14 thoughts on “Yoghurtdragerade proteinbars

  1. Både ser- och låter fantastiskt gott! Tog min sista bar nu på morgonen så börjar bli dags att göra nya. Kanske att jag provar detta recept!

    • Det viktigaste av allt är att ha ett bra och välsmakande protein så att det inte blir sådär sötsliskigt som det lätt kan bli med höga koncentrationer av proteinpulver som är utblandat med lite vätska 🙂 Hoppas de faller dig i smaken om du beslutar dig för att prova på dem 😀

  2. Låter supergott!
    Här dock bara smakerna skogsbär, cappuccino samt choklad/hasselnöt. Undrar vilken (eller vilka?) man ska välja?
    Gojibär borde väl funka?

    Tack för en otroligt inspirerande blogg!
    Lisa

    • Hejsan Lisa! Jag tycker personligen att vanilj gör sig bäst i bars och dylikt då det lätt kan bli för sötsliskigt med andra smaker, men det är ju en smaksak 😀 Jag tror ju definitivt att choklad/hasselnöt skulle fungera utmärkt och gojibär blir nog smakskens 😉

  3. På tal om ”välsmakande protein”, vad rekommenderar du?
    Jag använder framför allt Holistics protein då jag gillar att det är fritt från onödiga tillsatser samt inte alls är så där sötsliskigt som många andra varianter kan vara. Fitnessguruns protein klarar jag inte alls av att dricka. På sin höjd kan det fungera att blanda i pannkakorna eller gröten. Samma sak med Body Science (som dessutom innehåller aspartam)

    • Vad som är välsmakande protein är högst individuellt och jag rekommenderar det protein som man själv tycker om:) Personligen så använder jag olika proteinsorter beroende på vad jag använder dem till. Om jag ska konsumera större mängder, exempelvis genom att dricka det så använder jag mig av sunwarrior- Raw protein medan jag till bakning är mer noga med smak och konsistens än själva innehållet eftersom det är såpass små mängder som förtärs. Till dessa bars använde jag mig av gourmet PRO vanilj från star nutrion då detta pulver ger en krämig och len konsistens som fungerar utmräkt till bakning. Det blir heller inte sötsliskigt utan ger en mild och fräsch vaniljsmak, trots hög koncentration av protein i förhållande till andelen vätska:)

      jag har hört fån flera håll att holistic ska vara bra, men hur upplever du det i smak och konsistens?

  4. Hej! Jag testade göra dessa bars igår och blev glatt överraskad över hur goda de blev. Tack! MEN något jag inte hade räknat med (silly me) var att smeten runt om var mjuk och kletig när den stått en liten stund i rumstemperatur. Har du något annat tips än ljus choklad för att få det resulatet? Jag vill gärna kunna packa ner bars i väskan Alternativt får jag väl skippa drageringen helt och hållet – barsen i sig var ju väldigt goda!
    Har du någon vetskap om hållbarhet på dessa små underverk (utan dragering)? Kanske jag måste slänga in de i ugnen för att få en fastare form som passar bättre med på resan, eller vad tror du?

    • Vad roligt att du uppskattade dem, det glädjer mig att höra:) Dock är det dessvärre så att de blir lite mjukare av rumstemperatur och jag har dessvärre ingen bra lösning på detta. Dock kanske ditt förslag om att grädda dem lite i ugnen kan fungera. Om du testar får du mer än gärna återkoppla om resultatet blir lyckat:)

Kommentera

