Egentillverkade proteinbars (äppelpaj) samt lite spännande fakta om ”köpebars”

Proteinbars ökar i popularitet och ersätter allt från reguljära måltider till fikatilltugget. Faktum är att dock att många ”köpe” proteinbars kan likställas med en godisbit fast med högre proteinvärde. Oftast är de dragerade med choklad, har högt sockerinnehåll, är fullproppade med tillsatser och har nästintill samma energiinnehåll som en reguljär godisbit, för att inte tala om innehållets likhet! Ta exempelvis Bounty choklad och jämför med swebars proteinbar med smak av kokos.

Bounty per 100 g Swebar cocos 100 g
Kcal: 474 Kcal: 455
Protein: 4 g Protein: 27
Kolhydrater: 54 g Kolhydrater: 38 g
Fett: 25 gInnehåll:Socker, Kokosflingor, Glukossirap, Kakaosmör, Kakaomassa, Fettfattigt Mjölkpulver, Emulgeringsmedel (Sojalecitin, E471), Laktos, Mjölkfett, Vasslepulver, Fuktighetsbevarande Medel: Glycerol, Salt, Naturligt Vaniljextrakt Fett: 20 g Innehåll: Vassleproteinisolat / myseproteinisolat (mjölk), mjölkchoklad (min. 35% kakao, sojalecitin) glukossirap,  fruktossirap, överdrag (socker vegetabiliskt fett, avfettad kakao (10-12%kakaosmör), skummjölkspulver, emulgeringsmedel sojalecitin, arom), kokos 8%, solrosolja,  mjölkprotein, äggviteprotein, emulgeringsmedel sojalecitin, arom. Kan innehålla spår av soja.

Så vad är skillnaden rent konkret? Jo att det har tillsatts lite extra protein i swebar samtidigt som kolhydrat & fettvärdet är mindre vilket är rätt logiskt med tanke på den höga proteinhalten, men innehållet  särskiljer sig inte särskilt mycket från godisbiten, eller hur?  Ovanstående exempel är ändå ett relativt bra ex, det finns ännu värre exemplar, vilket är skrämmande. Givetvis finns det undantag som bekräftar regeln, men det allra bästa alternativet är att göra sina egna. De får oftast ett riktigt bra näringsvärde samtidigt som man är fullt medveten vad de innehåller. Försök förresten att göra egna proteinbars enligt innehållsförteckningen på ”köpebarsen” , det är ett oerhört spännande projekt.

Nu kom jag av mig igen, det jag ville förmedla var att jag har experimenterat fram ett par urgoda proteinbars utifrån mitt tidigare recept, fast denna gången smakar de äppelpaj. Jag har även beräknat näringsvärdet per bar inkl. yoghurtöverdraget.

IMG_8884

Ingredienser:

Bars:

  • 2 msk kokosmjöl
  • 1 tsk 10 g naturellt ekologiskt mandelsmör (Kan uteslutas eller ersättas med annat nötsmör)
  • 1-2 msk sukrin el. motsvarande sötning
  • 1 skopa (30 g) vaniljprotein
  • 3 msk finriven kokos
  • 20 g torkat finhackat äpple, utan tillsatser
  • 10 st hackade mandlar
  • 1,5 tsk kanel
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver eller kärnorna från en vaniljstång
  • Lite vatten

Yoghurtdragering:

  • 1 skopa vaniljprotein
  • ½ dl kvarg
  • 0,5-1 msk msk sukrin
  • Lite vatten

Utförande:

Blanda samman kokosmjöl, sukrin, proteinpulver, mandelsmör, kanel, vaniljpulver och finriven kokos och späd ut med lite vatten åt gången tills det blivit en fast och formbar deg. Blanda i äppeltärningarna och den hackade mandeln och knåda degen tills bären fördelat sig jämt.

Forma 4 st bars på en skärbräda täckt med bakplåtspapper ställ i frysen en stund. Tillred under tiden yoghurtöverdraget genom att blanda samman proteinpulver med kvarg och sukrin. Blanda noggrant och tillsätt vid behov en liten gnutta vatten. Smeten ska vara tjock, och krämig och absolut inte rinnig eller för lös.

Ta ut barsen ur frysen och täck ovansidan med ett tjockt lager yoghurtdragering. Ställ sedan återigen in dem i frysen och förvara dem där tills servering. Bäst blir resultatet om de får stå i frysen några timmar innan de avsmakas.

Näringsvärde per bar inkl. överdrag (60 g)

  • Kcal: 127
  • Protein: 14 g
  • Kolhydrater: 8 g
  • Fett: 4 g
8 thoughts on “Egentillverkade proteinbars (äppelpaj) samt lite spännande fakta om ”köpebars”

  1. Egna bars är absolut bäst. Tillverkade bör komma med en varningstext för de som inte är pålästa. Jag vet inte hur många gånger jag haft denna diskussionen med folk som tror att den där baren de tar till kaffet är så nyttig.
    Vill man ta en bar till kaffet? Helt okej, men man skall inte heller vara lurad att tro att det är något annat än vad det är.
    Dock – på senaste har det kommit ut en hel del naturliga bars gjorda på nötter & frukt som är bättre och inte har konstiga tillsatser.

    • Dessvärre tror många att de är nyttiga på grund av att de oftast förknippas med träning och det är få som faktiskt granskar innehållet. Jag har haft samma diskussion som du nämner och det är inte förrän man framlägger konkreta bevis, (som exempelvis jämförelsen ovan) som de blir övertygade. Självklart kan man ta en bar till kaffet, men precis som du skriver så bör man ha kunskapen om vad det egentligen är de stoppar i sig och att det likväl kan likställas med vilken chokladbit som helst

      Ja visst är det härligt att de naturliga barsen börjat sprida sig. Rawbite och många fler har börjat ta plats i hyllorna. Jag har dessvärre inte smakat på någon än, men de ser läckra och fräscha ut:)

  2. Kan tipsa om en bra köpebar som heter Quest bar, otroligt god och bra näringsinnehåll, dessutom kan man ha den i väskan och slipper förvara den i kyl/frys. Jag beställer alltid mina från iherb.com men jag vet att dom finns att köpa på ex MM sport och Scandinavian nutrition men då till ett lite högre pris. Såklart är det billigare att göra egna men ibland mycket smidigare att ta med sig en köpt om man är på språng 🙂

    • Tack för tipset:) Den hade ju betydligt bättre innehåll än många andra som finns på marknaden så är man i behov utav ett smidigt och lätttillgängligt mellanmål så är denna bar absolut ett bra alternativ även om jag tycker att kolhydratsvärdet är lite väl högt för min smak i dessa bars. Dock anser jag att egentillverkade ändå slår de flesta, inte bara med hänsyn till priset utan även till näringsvärdet och innehållet 🙂 Jag brukar dessutom ha med mina i en burk i väskan, inklädda i smörgåspaper, så de fungerar även utmärkt att ta med sig 😀

  3. Låter smaskens! Måste det dock vara torkade äpplen? Köpte precis hem äpplen igår så vore perfekt att testa detta istället för att beställa hem från fitnessguru. 🙂

    Vet du skillnaden på sötman mellan sukrin och Bakery+? S.k ”Mariann socker”.

    • Du kan säkert riva/hacka färska äpplen och blanda i också, men dock med risk att det blir lite vattningt eftersom färska äpplen innehåller mycket västka, men testa dig fram och tillsätt äoppelbitarna innan du tillsätter extra vatten i degen:) Gällande skillnad i sötma så vet jag inte hur de skiljer sig åt, men 1 dl sukrin motsvarar ungefär 1 dl socker i sötma 🙂

  4. Aldrig någon av mina vänner som lyssnar på mig när de trycker i sig proteinbars och ”vitamin water” i tro om att de är supernyttiga. Aj aj vad fel de har! Själv bakar jag till 99% egna bars/bollar. Ett undantag är ovan nämnda Quest Bars som har ett helt ok näringsvärde.

    Brukar improvisera fram egna med en salig blandning av nötter, torkad frukt, proteinpulver och allt vad jag nu har hemma. Men detta recept hittade jag nyligen och det blev verkligen en hit!
    http://bloggaromtraning.se/roethlisberger/chocolate-chip-cookie-dough-protein-bar/
    Fast jag byter ut kakaonibs mot valnötter och slänger i en rejäl dos med kanel. Smakar kanelbullar! SÅ gott!

    • Hej Annelie! Ursäkta mitt fördröjda svar men jag har dessvärre missat din kommentar på grund av att jag ej fick signal om den konstigt nog:/ De där barsen du tipsar om låter fantastiskt goda och ska definitivt testas så snart tiden tillåter. Smaken av kanelbullar kan ju knappast vara annat än framgångsrikt 😉

Kommentera

