Nyttig brownie med krämig frosting

Nu var det riktigt längesedan jag kikade in och skrev några rader här. Det har hänt oerhört mycket, men i skrivande stund vill jag dela med mig av en riktig läckerbit och uppdateringen av mitt liv får vänta till kommande helg.

Denna oerhört läckra, välsmakande och nyttiga brownie har inspirerats av superduktiga tasty health’s chokladbrownie. Receptet på frostingen har jag dock kopierat rakt av för det var en helt gudomlig smakupplevelse.

Detta recept kan jag starkt rekommendera er att testa, det är nästan ett måste.

IMG_0062

Ingredienser:

Brownie:

  • 1 burk svarta bönor
  • 4 msk päronpuré ex. nestlé (går att ersätta med 1 banan, men då blir banansmaken väldigt tydlig)
  • 0,75 dl sukrin melis
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • 2 msk kakao
  • ½ tsk bakpulver
  • 2 msk kokosgrädde (det tjocka lagret i kokosmjölk, ej lightvarianten)
  • 1 nypa salt

Frosting:

  • Resterande mängd av kokosgrädden
  • 2 msk kakao
  • 2,5 msk sukrin melis

Utförande:

Sätt ugnen på 175 grader.

Häll bönorna i ett durkslag, skölj dem med kallt vatten och låt rinna av. Mixa bönorna till en slät massa i en matberedare eller i med en stavmixer. Blanda i resterande ingredienser och mixa tills allt blandats samman till en slät smet.

Häll smeten i en liten smord form (15 x20 cm) ex. en ugnssäker aluminium form. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter. (10 min längre om ni vill ha den mindre kladdig)

Ta ut kakan och låt den svalna helt.

Tillred frostningen när kakan stelnat genom att vispa samman kokosgrädden, kakaon och sukrin melis med en elvisp. Frostingen ska vispas tills den blir krämig, slät och len. Bred på frostingen på den avsvalnade kakan och låt stå i kyl ytterligare en stund innan servering.

IMG_0056

Smaka av och njuuuuuuuut!

8 thoughts on “Nyttig brownie med krämig frosting

  1. Det låter fantastiskt gott! Kanske blir till fredagsmyset 🙂

    Vad nyfiken jag blir på vad som hänt. Hoppas att det bara är bra saker!

  2. Det är märkligt…tänkte på dig och din blogg så sent som igår. Saknar dina fina och inspirerande inlägg samtidigt som jag självklart är nyfiken på hur det går för dig med allt nu för tiden. Se sedan vad som väntade på mig denna morgon – ett nytt inlägg från dig!

    Det är viktigt att skriva när man känner att man har tid och lust, men självklart hoppas jag på fler uppdateringar från dig framgent 😉

    Kram

    • Dina ord värmer verkligen att höra och jag kommer uppdatera lite sporadiskt framöver när lusten och tiden infinner sig:) Skrivarglädjen börjar komma tillbaka och jag ska nyttja den emellanåt:)

  3. Jag säger som de andra – jag saknar dig också! Samtidigt är jag lite rädd för att skriva de orden, är rädd för att du ska känna en press att skriva. Men, jag tror mig veta att du känner dig själv såpass väl att du skriver för att du vill, och att du tar ett ”jag saknar dig ” som ren uppskattning – inget annat!

    Ha en fortsatt bra vecka!

    • Tack Lotta:) Jag uppskattar verkligen de orden och känner absolut ingen press att skriva. Jag kommer att kika in här och uppdatera när Skrivarglädjen infinner sig och tiden finns:)

Kommentera

