”Fluffig” favorit njutning (proteinfluff)

Recept på proteinfluff finns i oändliga varianter men en av mina absoluta favoriter är en variant som framtagits av Niklas Wadman. Denna varianten går helt enkelt inte att misslyckas med, varken smak eller fluffmässigt.

Det blir en stor mängd fluff men det är inga som helst problem eftersom den gör sig alldeles utmärkt som glass. Det som blir över stoppas med andra ord i frysen och förtärs vid ett senare tillfälle.

IMG_0050

 Du behöver:

1,5 skopa valfritt smaksatt proteinpulver (vanilj eller frukt/bärsmak är att rekommendera)
3 äggvitor
200 gram frysta bär
1-2 msk sukrin melis

Utförande:

Vispa de frysta bären tillsammans med proteinpulver och sötning tills de krossats. Tillsätt äggvitorna och fortsätt vispa hårt tills smeten blivit slät och fluffig. (Konsistensen liknar en seg marängsmet)

Servera med jordnötssmörsås, färska eller torkade bär, ex gojibär och njut!

IMG_0043

Fluffen på bilden är gjord av proteinpulvret one egg- blueberry cheesecake och en mix av frysta hallon & blåbär.

6 thoughts on “”Fluffig” favorit njutning (proteinfluff)

  1. En mjölkprotein allergiker jublar när hon blir serverad ett mjölkfritt alternativ =), tack! Blev något liknadne igår för mig med.. dock med creamy kokosmjölk i fluffet…

    • Jag undviker själv mjölk i största möjliga mån så detta receptet uppskattades oerhört mycket när jag hittade det i Niklas blogg:) Hur gjorde du din variant med kokosmjölk? Den varianten lät väldigt lockande:)

  2. Jag, tar egentligen samma saker men kanske bara 1-2 vitor ist för 3, sen lägger jag bara allt i en bunke och vispar med elvispen, så blir det ett härligt fluff efter en stund. Alltså jag mixar sönder hälften av bären, lägger i 1 vita, 1 skopa pulver och ca 1dl kokosmjölk, och sen vispar jag och efter stund blir det fluff, toppar med resten av bären. 🙂

Kommentera

