Hälsosam ”veggo” inspirerad pizza!

Nu är det dags att damma av tangentbordet för ytterligare ett nytt inlägg. Inläggen är dessvärre inte särskilt frekventa nu för tiden, men det kommer trots allt något inlägg då och då för att hålla denna sida levande.

Jag har precis inlett min semester och kommer från och med nu ha fyra veckor av välbehövlig ledighet. Det har skett en hel del förändringar i mitt liv den senaste tiden, både fysiskt och psykiskt vilket jag mer än gärna vill dela med mig av, men det krävs mer än en text för att förklara hur det hela hänger ihop och därmed har jag funderat över att spela in en videoblogg framöver. Vi får se hur det blir med den saken, men i detta inlägg kommer det inte bli någon fokus på mig utan snarare denna underbara, hälsosamma och fantastiska pizza som jag slängde samma häromdagen.

IMG_0224

Med en vegansk mozarellaost (fri från mjölk, gluten och soja), vegankebab och massor av härliga grönsaker blev detta en smakupplevelse utöver det vanliga.

NamnlösNamnlös2

Mozarellaosten (Mozzarisella) är smältbar och blev alldeles krämig och god i ugnen. Kebaben (vegankebab gyros) slog all kebab jag någonsin smakat på, både smak och konsistensmässigt. Jag hade aldrig trott att det var vegankebab om jag inte vetat om det.

Gör så här:

Förbered en önskad pizzabotten, exempelvis alternativen nedan.

https://energeticas.wordpress.com/2013/03/01/minipizzor-italian-style/

https://energeticas.wordpress.com/2012/12/16/proteinrik-halsopizza/

(själv mixade jag havrekli, kvarg, fiberhusk och lite mandelmjöl)

Förgrädda pizzabotten enligt anvisningarna och låt den svalna något innan vidare hantering.

 Sätt därefter ugnen på 250 grader.  

Bred på en hemlagad tomatsås på den något avvalnade pizzabotten. Stek upp vegankebaben och lägg på pizzan. Skiva över rödlök, basilika, ruccola och slutligen skivad veganmozarella. Toppa med halverade körsbärstomater och några skivor rödlök.

In i ugnen tills osten smält och resterande ingredienser ser tillagade ut.

Låt svalna en aning, smaka av och NJUT!

4 thoughts on “Hälsosam ”veggo” inspirerad pizza!

  1. Hejsan:) Vad roligt att du tittar in här:) Jag ska absolut rapportera om sköldis, men det är så mycket kring det ämnet så det blir nog en video:) Jag befinner mig fortfarande i en process av provtagning och inställning av rätt mängd levaxin och jag är inte framme än, men har kommit en liten bit på vägen åtminstonde:) Kram

Kommentera

