Nyttiga proteinbollar med smak av lakrits!

Personligen har jag aldrig varit särskilt förtjust i lakrits, men dessa ljuvliga proteinbollar fick mig att ändra uppfattning. Men sin ”fudgeliknande” konsistens kombinerat med en mild smak av lakrits,  förtrollande dessa bollar alla mina sinnen, fullständigt!

IMG_0242

Ingredienser:

  • 1 dl lättsaltade & rostade mandlar (ex. nutisal)
  • ½ dl rostade hasselnötter
  • 5 färska urkärnade dadlar
  • 5 droppar stevia drops choklad
  • 1 skopa vaniljprotein (ex gourmet pro)
  • 1-2 tsk lakritspulver (beroende på önskad smakstyrka)
  • 1 msk canderel sötningsmedel eller liknande med samma sötningsgrad
  • Vatten

Till garnering/fyllning

  • Kokos
  • Grovhackad lättsaltad mandel

Gör så här:

Rosta hasselnötterna i en torr, het stekpanna och skrubba bort skalet. Mixa samman mandel, hasselnötter, lakritspulver till ett fint mjöl i en matberedare eller dylikt och tillsätt därefter övriga ingredienser (utom vattnet) och fortsätt mixa. Tillsätt lite vatten åt gången under tiden du mixar till dess att det bildats en fast och formar deg.

Blanda därefter i grovhackad lättsaltad mandel, rulla små bollar och garnera med kokos.

Ställ bollarna i frysen en stund innan servering!

 

9 thoughts on “Nyttiga proteinbollar med smak av lakrits!

  1. Åh, detta fick mina tankar att komma igång lite, blev sugen på att exprimentera fram något mer lakrits… 🙂

    • Det finns massor av gott att experimentera fram. Jag gjorde ett mellanmål i går bestående av kvarg, kakao, steviadrops, lakritspulver och färska hallon, riktigt gott:) Det är även gott att blanda i proteindrinken för att förgylla smaken ytterligare:)

  2. Så gott det låter. Jag blandar ofta i lakritspulver i mina rawfoodbollar – älskar smaken!
    Ett annat fint lakritstips (om man nu gillar lakrits) är att mixa lakritspulver tillsammans med frusna hallon och en liten klick kvarg – blir en riktigt god och färsch glass!

  3. Men vad exakt ar lakritspulvret gjort av? Om det ar en massa konstiga kemikalier sa later det ju absolut inte sarskilt halsosamt! Forsokte googla en innehallsforteckning, men utan resultat.

    • Lakrits är en naturlig smakextrakt och köper du ekologiskt lakrispulver så är det garanterat kemikaliefritt. Jag köpte mitt lakrispulver i en hälsokostbutik och det är ekologiskt. Ingredienser: naturligt lakritsextrakt från Kalabrien. Laktitsextrakten kommer i från lakritsrot på en växt. Googla på ekologiskt lakrispulver så får du mer information:)

  4. Pingback: Proteinbollar med smak av nöt och lakrits | Fitness & Hälsa

Kommentera

