Fruktiga energibollar- ”pure mango love”

Enkelt, lättlagat och gott är mitt måtto när det kommer till matlagning. Att krångla till det med konstiga ingredienser som knappt går att stava till och som dessutom är omöjliga att hitta i vanliga livsmedelsbutiker är inget som jag förespråkar och det handlar nog mest om bekvämlighet, läs ”lathet”.

Det ska gå snabbt att tilllaga, innehålla så lite ingredienser som möjligt samtidigt som det både ska smaka bra och vara skonsamt för kropp och själ.

I fredags fann jag kärleken i fruktiga energibollar som enbart består av tre ingredienser, exklusive vatten. Eftersom jag älskar mango blev det ett självklart val för mig, men det går i princip att välja vilken storts torkad frukt som helst. Vill man blanda olika torkade frukter så tvivlar jag inte på att det också skulle vara en succe eller varför inte blanda i lite krossade nötter som fyllning för lite extra tuggmostånd?

Oavsett hur man väljer att göra sina fruktbollar så kan jag intyga att de även är alldeles underbara precis som de är, både i konsistens och smak. Segt, fruktigt och läskande!

IMG_0120

Ingredienser:

  • 100 g ekologisk torkad mango
  • 5-8 droppar stevia drops naturell
  • 2 msk finriven kokos
  • vatten

Garnering

  • Finriven kokos

Utförande:

Finmixa torkad mango, kokos och stevia drops i en matberedare. Tillsätt lite vatten åt gången och fortsätt mixa till dess att det bildas en slät och formbar deg.

Rulla små bollar, garnera med finriven kokos och ställ dem en stund i frysen innan servering.

Ta ut dem ur frysen, smaka av och njut! Svårare än så blir det inte 🙂

2 thoughts on “Fruktiga energibollar- ”pure mango love”

Kommentera

