Eldigt hälsoknäcke med soltorkad tomat, vitlök & basilika

Vad sägs om ett härligt, lättlagat och nyttigt knäckebröd med italienska smaker? Om det låter tillfredsställande rekommenderar jag dig att testa detta recept!

Ingredienser:

  • ½ dl mandelmjöl
  • 1 dl sesamfrö
  • 1 tsk Renée Voltarie eldigt örtsalt
  • 1 tsk kokosolja extra virgin
  • 1 tsk fiberhusk
  • 2 ägg
  • 1 msk finhackad, färsk basilika
  • 1 liten pressad vitlöksklyfta
  • 6 st finhackade soltorkade tomater (ej i olja)
  • flingsalt

Utförande:

Sätt ugnen på 165 grader
Blanda samman mandelmjöl, sesamfrö, örtsalt, fiberhusk och kokosolja. Rör ner äggen och tillsammans med finhackad basilika, pressad vitlök och de finhackade tomaterna. Blanda noggrant.

Platta ut degen tunt på en plåt täckt med bakplåtspapper och dela upp i rutor i lämplig storlek med en kniv eller pizzaskärare innan den gräddas i ugnen.

IMG_0944

Strö över lite flingsalt och grädda sedan i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Stäng sedan av värmen och låt stå ytterligare 30 minuter.

Ta ut knäcket och låt svalna innan servering.

8 thoughts on “Eldigt hälsoknäcke med soltorkad tomat, vitlök & basilika

  1. Sååå tacksam över att du delar med dig av dina kreativa verk…underbart och så härligt att testa att baka dem efter att läst dina målande beskrivningar! Tack!

  2. jag har gjort det innan och jag gör det igen, kan inte beskriva nog hur duktig och inspirerande du är, älskar dina recept, ditt hälsosamma men seriösa sätt att se på träning, din förhållning till hälsa osv. osv. jag har sedan 2 år gjort en lång res vilket gjort mig i riktig form men dessvärre skapat en del hjärnspöken på vägen. skönt därför med en blogg som din där man förstår att vila, träna OCH unna sig är okej, allt är det i rätt mängd! stor kram och trevlig helg till dig linda.

    • Hej!
      Det gläder mig att höra att du uppskattar innehållet i min blogg samtidgit som din berättelse berör mig. Det är verkligen olyckligt att din resa åsamkat dig en hel del hjärnspöken, men dessvärre är det ett vanligt förekommande fenomen tyvärr. Jag hoppas att du är stark nog att stå emot dina hjärnspöken och inser att du duger precis som du är. Att vara i form är så mycket mer än bara de fysika faktorena, göm inte det ❤

  3. Åååh, vad glad jag blev när jag såg att du är tillbaka på bloggen, det har jag helt missat! Har saknat dina varma och inspirerande inlägg 🙂

    • Det var verkligen roligt att höra Emma:) Du är varmt välkommen tillbaka 😀
      Jag började för några veckor sedan så jag har inte hunnit varit aktiv så länge, men några inlägg har jag hunnit med att publicera, bland annat videobloggen som jag utlovade innan sommaren, bättre sent än aldrig;)

Kommentera

