Nyttiga Snickersrutor med två olika överdrag (med och utan extra protein)

Minns ni receptet på mina Bountys med smak av snickers som jag publicerade för någon vecka sedan? Efter morgonens träningspass och en rejäl, välsmakande lunch var jag sugen på något extra gott till kaffet. Något som skulle vara enkelt att tillaga men samtidigt smaka ljuvligt. Jag rörde samman fyllningen till mina snickersbounty, plattade ut en i en form och bredde på ett tjockt lager med proteinberikad chokladfyllning. Om man inte vill använda proteinpulver så kan man göra en fyllning av kokosolja, stevia drops, lite havregrädde och kakao.  Se båda recept för chokladöverdrag nedan!

Gällande proteinpulvret så är gourmet pro från star nutrition att rekommendera på grund av att konsistensen blir som en tjock och len kräm som har en mild lagom söt smak, vilket jag inte upplevt att andra proteinpulver blir när man blandar dem med en mindre andel vatten.

IMG_0956

Ingredienser:

Botten:

  • 1,5 dl finriven kokos
  • 6 färska dadlar
  • 0,5 dl ekologiskt jordnörssmör
  • 1 msk vatten

Chokladkräm med extra protein

  • 1,5 skopa grourmet pro Double chocolate
  • 1 skopa vatten
  • 5 droppar stevia drops vanilla cream
  • 1 msk kakao
  • 2 msk kokosolja
  • 1 msk havregrädde

Chokladöverdrag utan protein

  • 0,5 dl kokosolja (mjuk/smält ej varm)
  • 20 droppar stevia vanilla cream
  • 0,5 dl havregrädde
  • 1,5 msk kakao

Gör så här:

Fickhacka de färska dadlarna (blir som en kletig massa). Blanda samman jordnötssmör, hackade dadlar och finriven kokos noggrant tills det bildats en formbar och kletig deg. Tryck ut degen jämt fördelat i  en inplastad brödform eller mindre aliminiumform och ställ i frysen medan du tillreder chokladöverdraget.

Chokladkräm med extra protein

Blanda samman gourmet pro tillsammans med vattnet till en len och slät kräm. Tillsätt havregrädde kakao och stevia. Blanda noggrant. Smält kokosoljan i 10 sek i micron och rör samman med chokladkrämen.

Chokladöverdrag utan protein

Vispa samman havregrädde med kakao och stevia drops. Tillsatt slutligen kokosoljan och blanda noggrant.

Häll över önskat överdrag över botten och låt stå kallt i frys en liten stund innan servering tills chokladöverdraget stelnat. Kakorna förvaras i frys men observera att om ni använder chokladöverdraget med protein så blir det godast om det får stå i rumstemperatur och tina en stund innan servering.

4 thoughts on “Nyttiga Snickersrutor med två olika överdrag (med och utan extra protein)

    • Om det är kaseinet från fitnessguru du tänker på så föll det mig varken i smak eller konsistens. Jag gav bort min burk så det var inget för mina smaklökar:) Gourmé PRO är mild i smaken och kan med fördel göras till pudding utan att de blir för sliskigt. Den blir dessutom väldigt len och krämig så det är en riktig storfavorit. Dock är den inte så smakrik om du väljer att blanda den med mycket vätska om du ska göra en drink utan den gör sig bäst med lika stor andel vatten som pulver så det blir en kräm. Passar utmärkt att äta som den är med färska bär, ha på gröten eller i Banverk. Jag är förälskad i den:)

    • Ja deras one whey och one isolate är förtrollande goda, men just kaseinet var en besvikelse från min sida:( Hoppas du uppskattar gourmé PRO. Ett tios är att tillsätta lite kakao och någon droppe stevia drops choklad eller vanilj så får du en fantastiskt god chokladdessert att avnjuta 😉

  1. Tack! Då har jag gjort mitt val och ska köpa Gourmet Pro.
    Jag har testat ett flertal olika vassleproteinpulver från Fitness Guru och många var suveränt goda.
    Snickersrutorna ser suveränt goda ut, ska testa dem.

Kommentera

