Ljuvligt goda & nyttiga scones

Att få nybakat bröd på morgonkvisten känns lite extra lyxigt och något som jag enbart har möjlighet att realisera på helgmorgnarna. Dock har jag ingen större lust att spendera flera timmar i köket och invänta jäsningsprocesser och andra tidsmoment som hör brödbak till. Därmed är scones ett enkelt, gott och snabblagat alternativ och precis som med allt annat så går det givetvis att göra dessa betydligt nyttigare än originalet.

I morse höftade jag samman ett recept som blev en glad överraskning när jag tog första tuggan. Jag tillsatte även lite färska dadlar då jag älskar  när bröd innehåller bitar av frukt. Dock kan dessa givetvis uteslutas om man vill ha en striktare lågkolhydratsvariant.

Oavsett hur man väljer att baka dessa bullar så är de himmelskt goda, lättlagade och nyttiga. Riktiga hälsoscones!

image1

Ingredienser:

  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 dl pofiber
  • 1 burk lättkvarg (250 g)
  • 1 dl mjölk
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt

Fyllning:

  • 4 färska urkärnade dadlar (kan uteslutas)

Garnering:

  • 1 uppvispat ägg
  • pumpa & solroskärnor

Utförande:

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda samman pofiber, mandelmjöl, bakpulver och salt. Blanda sedan i kvarg och slutligen mjölk.

Hacka dadlarna i lagom stora bitar och rör ner i degen så att de blir jämt fördelade.

Fukta händerna och forma ca 7 st. lika stora bullar och lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper.

Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö över solrosfrö och pumpakärnor.

Grädda 10-15 minuter och låt svalna en stund innan servering.

Servera med en bit ost, creamcheese eller ät dem precis som de är!

10 thoughts on “Ljuvligt goda & nyttiga scones

  1. Gjorde ett snarlikt sconesrecept som detta i fredags, influerade av dina fantastiskt goda frukostfrallor ( de görs kontinuerligt hemma hos oss), men ska nog testa med dadlar i nästa gång jag gör scones:-). Ser jättegoda ut!

  2. Receptet på fredagens scones kommer här:

    2 dl one bake (bakprotein)
    1, 25 dl havremjöl
    0,75 dl andelmjöl
    250 g kvarg
    3 äggvitor, stora ägg
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    Lite fiberhusk

    Blir en rätt kladdig smet att forma till ca 6 bröd.
    In i ugnen på 175 grader ca 10 min (ev längre, men i vår ugn brukar allt bli klart lite tidigare).

    Kram:-)!

  3. Scones är perfekt då man längtar efter nybakat bröd och morgnarna och vem gör inte det!? Ett annat tips är kalljäst deg. Gjorde faktiskt en sats i lördags kväll. Även om jag gräddade frallorna på söndagsmorgonen var det först till lunch jag fick tillfälle att avnjuta dem. Lika gott då 🙂

  4. Jag lägger upp receptet på helgens frallor under dagen. Sedan finns det några mer varianter under kategorin Mat&Bak – Bröd på min blogg. Du kan kanske använda dem som inspiration/utgångspunkt och sedan experimentera fram någonting eget 😉

Kommentera

