Proteinbollar med smak av nutella

Lätt, nyttigt, gott och proteinrikt! Jag ger er det perfekta fredagsmyset som får smaklökarna att jubla!

IMG_1240

Ingredienser:

Garnering:

  • Finriven kokos

Utförande:

Mixa alla ingredienser utom vattnet i en matberedare eller liknande. Tillsätt vattnet succesivt tills det bildats en fast och formar deg.

Forma små bollar, ca 18-20 st och rulla dem i kokos. Ställ dem i frysen en stund innan servering.

Servera tillsammans med färskbryggt kaffe eller en kopp te!

Näringvärde för hela satsen (18-20 bollar)

  • Kcal: 447
  • Protein: 35 g
  • Kolhydrater: 36 g
  • Fett: 18 g

(Observera att näringsvärdet varierar beroende på vilka produkter du använder, Jag använde kokosmjöl från AmanPranas batch samt proteinpulvret gourmet pro.)

6 thoughts on “Proteinbollar med smak av nutella

  1. jag har läst din blogg länge, kommenterat flera gånger för jag tycker du är en grym och sund inspirationskälla och känns vettig men ändå verklig när det kommer till träning och kost och därför tänkte jag fråga dig om ett råd. jag la om min kost ganska drastiskt för ca. 2 års sedan, började med lchf/gi i några månader, började träna lite lätt cardio, morgonpromenader, osv., inget tungt. började äta mer proteinrikt och fettsnålt, räkna kalorier, börja med styrketräning osv. nu 2 år efter har jag gått ned sammanlagt 16-17 kg., mår väldigt bra och har träning och kost som ett naturligt nöje i vardagen. jag unnar mig alkohol/sötsaker ngn dag i veckan, aldrig mer än 1, tränar och äter bra i öv. och då menar jag att jag har koll på kalorier in och ut, testar just nu 5:2, tränar ca 2 styrkepass+2 konditionspass i veckan men har stannat så i vikt. detta är väldigt frustrerande då jag verkligen vill gå ner några kilo till och tighta till kroppen. har sedan ca. 1 månad kört 5:2 fastan som sagt och då du kört pf innan tänkte jag höra om din åsikt gällande den? hur förhåller man sig dom dagarna man skall äta ”normalt”, jag försöker äta bra då med men hålla mig på ca. 1300-1500 kcal. och äta bra saker jag normalt stoppar i mig. är det för lite? jag lyfter inget jättetungt och tar ofta en proteinshake efteråt för att förhindra nedbrytning av muskulatur, tycker jag gör allt rätt men just nu känns det inte som det händer något med min kropp eller har gjort på ett tag.. detta gör att man tappar motivationen. har även tagit thyroideaprover osv. då jag vet att detta spökar för många men helt normala värden där. kram och tack för en grym blogg!

    • Hej 😀
      Tack för dina fina ord, det värmer att höra:) Först och främst vill jag gratulera dig till dina framgångar gällande dina livsstilsförändringar. Att du äter bra och aktiverar dig kontunuerligt anser jag är den största framgångsfaktorn:) Kroppen är oerhört bra på att anpassa sig och för att uppnå ett framgångsrikt resultat så krävs det att man ständigt utmanar kroppen. Man hamnar lätt på en platå när det gäller viktnedgång och då kan det vara nödvändigt att se över sin kost/träning och göra vissa förändringar för att ge kroppen en extra skjuts. Dock anser jag att man företrädesvis ska se över sitt träningsmönster och genomföra förändingarna där, under förutsättning att man har en sund kosthållning. Om du ständigt minskar ditt kaloriintag kommer kroppen att anpassa sog därefter vilket i slutändan varken är sunt eller hälsosamt för din kropp. Om du i nuläget äter 1300-1500 kcal om dagen plus att du kör 5:2 så blir ditt genomsnittliga kaloriintag oerhört lågt eftersom du under fastedagarna ligger på 500 kcal om du går enligt metoden. Om vi utgår från att du ligger på 1500 kcal 5 dagar i veckan, samt 500 kcal 2 dagar i veckan blir ditt genomsnittliga kcalintag per vecka ca 1200 kcal/dag vilket är på tok för lite för en tränande kvinna och absolut inte hälsosamt i det långa loppet. Den siffran kanske skulle kunna likställas med ditt BMR (beroende på ålder, vikt, längd, kön) vilket är ett uttryck för hur mycket energi kroppen gör av med i viloläge, det vill säga hur mycket energi som kroppens organ behöver för att fungera på ett korrekt sätt.

      Se hellre över din träning istället för att minska kaloriintaget. Lägg till några extra powerwalks, lyft tyngre på gymmet, öka intensiteten i passen, lägg till ett extra styrketräningspass eller dylikt och höj framförallt ditt kaloriintag men en sund och balanserad kost.

      Du kan även plocka bort dina ”ätrdagar” under en period dvs, undvika sötsaker/aklohol till förmån för sundare alternativ, för att se om detta ger någon verkan.

      Ett tips om du vill räkna kalorier in och ut är att du företrädesvis beräkna ditt totala kaloribehov per dag. Hur mycket kalorier behöver du utifrån dina förutsättningar, dvs. utifrån BMR, träning etc. Detta kan du enkelt göra via vissa formler för att få ett ungefärligt värde. Du kan även ta hjälp av vissa internetsidor ex. http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/ för att få en ungefärlig bild av ditt energibehov utifrån dina förutsättningar. Jag förespråkar dock inte att räkna kalorier då jag av egen erfarenhet vet att det kan ge negativa konsekvenser rent psykiskt, men som i ditt fall anser jag att det kan vara av stor vikt att du kollar upp hur mycket du behöver, eftersom ditt intag är så lågt som det är.

      Jag hoppas att några utav dina frågor blivit besvarade, annars får du gärna återkomma.

      Ta hand om dig ❤
      Kramar

      ps. angående pf så skrev jag ett inlägg om detta förra helgen. Följ länken nedan 😀
      https://energeticas.wordpress.com/2013/09/14/helgfrulle-periodisk-fasta/

      • stort tack för du tog dig tid att svara! anser du att man skall ”räkna av” kalorier i samband med träning eller förhåller du dig till det? alltså om du förbränner 5-600 på ett pass, skall du plussa dom till ditt dagliga intag eller hur blir ekvationen? alla säger olika. åter igen, tack! du är så duktig och verkar vara en väldigt genuin människa! kram

      • Att beräkna sitt energibehov är oerhört komplext eftersom det är många olika faktorer som påverkar. Delvis har det med fysiska förutsättningar att göra, dvs. längd, vikt, kön, ålder, muskelmassa etc. Du kanske förbränner 400 kcal under ett styrkepass, medan din väninna förbränner 600. Det handlar även om vad du tränar och hur kroppen reagerar efteråt. Går du en promanad förbränner du under tiden du promenerar men efterförbränningen är inte särskilt hög, medan om du styrketränar, kör intervaller eller springer så får du även räkna med en efterförbränning. Därmed är det svårt att ”dra av ” kalorier för träningen. Det handlar dessutom om den genomsnittliga fysiska aktiviteten du utför och inte det du gör på en dag. Samma gäller ditt energibehov. Du beräknar det genomsnittliga intaget per vecka och inte per dag. Beräkna ditt energibehov där du inkluderar fysisk aktivitet och lägg dig på ett underskott utifrån den siffran och se vad som händer. Du behöver därmed inte räkna bort/dra av fysisk aktivitet från din kost utan har en ungefärlig summa för hur mycket du ska få i dig. I följande länk kan du beräkna ditt ungefärliga behov och inkludera fysisk aktivitet uitfrån ditt genomsnittliga värde.http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php.
        Ett underskott på ca 500 kcal är att rekommendera vid viktnedgång, dvs ett uderskott utifrån ditt totala energibehov. Om du exempelvis har ett energibehov på 2200 kcal när du inberäknat träning så kan du ligga på ett intag på 1700 kcal/dag i snitt.

        Tack återigen för dina värmande ord:)
        Kram

Kommentera

