Smakorgasm: Nyttiga snickerskakor med kolasmak & nutella

Egentligen hade jag tänkt att publicera detta inlägg under morgondagen, men när jag tog första tuggan utav dessa enastående kakor kunde jag inte vänta med publiceringen. Jag vill dela med mig av denna smakorgasm Nu, Nu, NU!

Det vore nästintill brottsligt att hålla inne med receptet på denna ljuvliga smakexplosion av seg jordnötsmörsbotten, snickers och kolasmak, toppat med ett krämigt täcke av hemmagjord nutelltopping.

Med handen på hjärtat så är nog detta recept ett utav dem godaste jag någonsin skapat i kategorin hälsorecept.

IMG_1307

Ingredienser:

Botten:

Topping:

  • 2 msk hasselnötssmör (creamy)
  • 1,5 tsk kokosolja  extra virgin
  • 2 rågade tsk sukrin melis (+- vid behov)
  • 1-1,5 tsk kakao
  • 1 krm ekologiskt vaniljpulver

Utförande:

Finhacka dadlarna och rör ner dem i en kastrull tillsammans med jordnötssmöret och walden farms caramel syrup. Värm upp jordnötssmörsblandningen på svag värme under omrörning tills det bildats en kletig massa.  Ta av kastrullen från värmen och rör ner kokos. Fördela smeten i 10 stycken muffinformar ex. aluminium eller silikon och ställ i frysen.

Tillred undertiden nutellatoppingen genom att blanda samman hasselnötssmör, sukrin melis, vaniljpulver och kakao. Tillsätt slutligen kokosfettet och rör noggrant. (Nutellan kommer då att bli lösare och krämigare i konsistensen). Ta ut formarna i frysen och fördela nutellan i formarna. Ställ in formarna i frysen igen tills toppingen stelnat och det är dags för servering.

Kommentera

