Hälsosam & ljuvlig morotskaka

På baksidan av mitt sukrin melis paket fann jag ett recept på ”gulrotkake”. Ett recept som väckte mitt intresse men som innehöll en hel del ingredienser som inte föll mig riktigt i smaken. Dock går det alltid att modifiera och göra sin egna lite nyttigare version av original receptet. Jag bytte ut vetemjölet mot pofiber och mandelmjöl, vaniljsockret mot ekologiskt vaniljpulver, rapsoljan mot kvarg och vatten samt minskade mängden fiberhusk, sukrin och ökade mängden bakpulver. Resultatet blev en fluffig, saftig och välsmakande morotskaka med en ljuvligt krämig glasyr och givetvis delar jag med mig av denna drömkaka till er. Varsågoda 😀

Ljuvlig & hälsosam morotskaka

IMG_7996

Ingredienser:

Botten

  • 250 gram finrivna morötter
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 dl pofiber
  • 3 ägg
  • 1,5 msk fiberhusk
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (ej sötat)
  • 2 dl sukrin melis
  • 3 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 1,5 tsk kanel
  • 1 dl kvarg
  • ½ dl vatten

Glasyr

  • 200 g färskost (Philadelphia el. dyl. fetthalt avgör ni själva)
  • 1 dl sukrin melis
  • ½ tsk ekologiskt vaniljpulver

Utförande:

Sätt ugnen på 170 grader

Vispa ägg och sukrin fluffigt i en enskild skål. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll sedan i dem i äggblandningen. Tillsätt det finrivna morötterna och blanda noggrant. Blanda ut kvargen med vatten i en separat skål och tillsätt slutligen kvargblandningen i degen. Rör om noggrant tills samtliga ingredienser blandat sig och en kletig massa bildats.

Smörj in en form med avtagbara kanter i kokosolja och tryck ut degen jämt. (Att degen är kletig men formbar och inte rinnande är helt i sin ordning). Jag använde en form som var 26 cm i diameter, om större eller mindre används så kan gräddningstiden behöva korrigeras en aning beroende på kakans tjocklek.

Ställ in formen i mitten av ugnen och grädda cirka 40 minuter. Ta sedan ut den och låt svalna helt innan glasyren läggs på.

Tillred glasyren genom att vispa samman färskosten med sukrin och vaniljpulver. Låt stå kallt under tiden kakan svalnar. Bred sedan på glasyren över den avsvalnade kakan, strö över lite kanel och avnjut den underbara frestelsen.

Nedan finner ni orginalreceptet:

IMG_8033

 

24 thoughts on “Hälsosam & ljuvlig morotskaka

  1. Morotskaka är ju något av det bästa som finns och jag har länge gått och filurat på en hälsosammare variant än ”orginalet”, men inte kommit mig för att experimentera ännu 🙂 Denna skall absolut testas!!

    • Haha, ja absolut går den att frysa. Det kan bli aningen mäktigt att äta upp allt på en gång ;-D jag har frusit in min, men delade den i lagom stora portionsbitar innan så jag slipper tina upp hela kakan när jag ska ha en bit 😀

  2. Prövade precis denna gudomliga lilla kaka och än en gång kan jag konstatera att dina recept är bäst! Tack för att du ger så mycket inspiration och delar med dig av dina kloka tankar och goda recept! 🙂

    • Åh det var verkligen roligt att höra Linda:) Det glädjer mig att höra att du uppskattar mina recept och jag uppskattar verkligen din återkoppling:) Önskar dig en fortsatt fin kväll:)

  3. Skriver precis som Linda här ovan; Tack för att du delar med dig av kloka ord och goda recept! Det uppskattas verkligen:-). Jag har också testat göra denna fantastiskt goda och saftiga kaka och lär göra om den för…. åååååå så god den var!

    • Tack själv för din positiva återkoppling:-D Feedback är guld värt, både positiv och negativ då det leder till utveckling:) Jättekul att du uppskattade morotskakan, det glädjer mig att höra 😀

  4. Nu är den gräddad och avsmakad och vilken fantastisk kaka! Smakade precis som en vanlig om inte bättre:) Jag hade i kokossocker istället för sukrin i kakan då jag försöker undvika konstgjorda sötningsmedel så långt det går. Fungerade utmärkt 🙂 Denna skall absolut göras igen!

    • Vad roligt att du uppskattade den, det glädjer mig att höra. Jag kan tänka mig att kokossocker fungerar minst lika bra, men personligen måste jag försöka hålla mig till produkter som inte påverkar blodsockret i alltför stor utsträckning. Sukrin är dessutom en ekologisk produkt som är 100 % naturlig och är tillverkad av erythritol som finns bland annat i frukt och svamp 😀 Så om du vill undvika konstgjorda sötningsmedel så kan jag absolut rekommendera dig att testa sukrin 😉

  5. Jag vet inte hur många gånger jag kan ha gjort denna. Den är så god!! Igår hade jag påbörjat med att blanda ingredienser och sånt, då jag upp täckte att jag inte hade några morötter. Lösningen blev sötpotatis och det blev riktigt bra det med!! 🙂 Jag tillsatte bara lite mer vätska för att få den lika saftig som morotsvarianten.

Kommentera

