Nyrostad müsli som förgyller morgonstunden

En ljuv doft av kanel, kardemumma och rostade nötter sprider sig i hemmet denna söndagsmorgon. Nyrostad, krispig müsli förgyller frukostskålen tillsammans med färska bär och len, krämig kvarg. Det krävs så lite för att förhöja smakupplevelsen till det yttersta.

Hemmagjord müsli är både enkelt, gott och nyttigt. Men det allra bästa är att man själv får bestämma över både ingredienserna och dess mängd, vilket är den främsta orsaken till att jag alltid gör min egen. Vid de tillfällen jag köpt müsli är de goda ingredienserna alltid underrepresenterade och smakupplevelsen blir därmed inte detsamma.

Min hemmagjorda musli innehåller:

Grovhackade salta mandlar, linfrö, sesamfrö, hasselnötter, kokos, pumpakärnor, solroskärnor och färska kokosflakes som jag skivar själv.

Jag smaksätter med kanel, ekologiskt vaniljpulver, kardemumma, sukrin gold och en nypa salt.

Sedan rostar jag den i ugnen ca 15 minuter i 225 grader. När den svalnat blandar jag i massor av torkade gojibär.

Mums!

IMG_6881.JPG

2 thoughts on “Nyrostad müsli som förgyller morgonstunden

Kommentera

