Majstortilla med tacofärs & avokadokräm

Under gårdagen lyxade jag till det lite extra och serverade hembakade majstortilla till vår tacolunch.

Jag utgick från detta recept från actic.se  när jag framställde majstortillan, men tillsatte 2 ägg och extra vatten så att smeten blev likt en pannkakssmet som jag fördelade och stekte i en torr stekpanna. Dock har jag inga konkreta mått så därmed är det säkrast att utgå från grundreceptet ovan.

Tortillan fyllde jag med tacofärs som jag smaksatt med egentillverkad tacokrydda.

  • 2 tsk chiliflingor
  • 1 tsk lökpulver
  • 2 tsk torkad vitlök
  • 1 tsk chilipulver
  • 1 tsk malen spiskummin
  • 1 tsk paprikapulver
  • 0,5 tsk torkad oregano
  • 1 tsk salt
  • 5 tsk svartpeppar

Man kan givetvis använda färdigköpt tacokrydda, det finns massor av bra alternativ som inte innehåller mängder av socker och tillsatser, exempelvis denna från LCHF- klubben.

Slutligen toppade jag med en len avokadokräm bestående av 2 st mogna avokado, 1 st vitlöksklyfta, Några droppar citronsaft samt örtsalt som mixas samman med en stavmixer eller i en matberedare till en slät kräm.

Tillsätt lite fräscha grönsaker, vik ihop tortillan och njuuuuuut!!

taco

One thought on “Majstortilla med tacofärs & avokadokräm

  1. Tänk sådan där tacomat kan jag verkligen inte tröttna på. Din tortilla såg härligt fräsch ut!

Kommentera

