Nötfria aprikos & kokosbollar

Rawfoodbollar, proteinbollar, nötbollar….listan kan göras lång av dessa omåttligt populära godsaker.

Dessa godbitar innehåller dock oftast nötter och därmed inte lämplig för alla att förtära. Eftersom basen vanligtvis består av nötter eller nötpasta kan det även vara svårt att plocka bort eller ersätta nötterna.

Jag har ett flertal gånger testat olika nötfria varianter utan att få till en optimal smak eller konsistens enligt mitt tycke. I dag lyckades jag dock att få till ett välsmakande nötfritt alternativ som dessutom fick en härlig konsistens. Det bästa av allt är att de bara innehåller 3 ingredienser. Basen består av kokos där jag adderade torkade aprikoser och färska dadlar. Jag kommer exprimentera mer med olika smaksättningar men basreceptet är mer än väl godkänt precis som det är 🙂

Nötfria aprikos & kokosbollar

Ingredienser:
1,5 dl finriven kokos
9 torkade aprikoser
5 färska urkärnade dadlar

Utförande:
Finmixa samtliga ingredienser i en matberedare tills det bildas en fast och formbar deg. Rulla små bollar av degen och garnera med kokos. Låt bollarna stå i frysen cirka 30-60 min innan för bästa smakupplevelse.
Förvara sedan bollarna i frysen.

Lycka till och hoppas det smakar:)

IMG_7353.JPG

6 tankar om “Nötfria aprikos & kokosbollar

    • Absolut, kokos brukar fungera för nötallergiker, men är man även överkänslig för kokos så är ju dessa bollarna inte att rekommendera 😀 Vad roligt att höra:) Hoppas den faller dig i smaken om du testar:)

Lämna en kommentar