Nyttig pepparkakscheesecake med blåbär

Vad sägs om en krämig, fräsch och välsmakande cheesecake till kaffet?

En bakad cheesecake vars fyllning smälter i munnen medan den blandas av smaken från en knastrig pepparkaksbotten.

Idén till denna nyttiga variant av pepparkakscheesecake uppkom under gårdagen när jag tillagade ett ordinarie receptet av en gudomlig pepparkakscheesecake från recept.nu.

Tankarna gick på högvarv och jag var övertygad om att det inte borde vara omöjligt att göra en nyttig variant av denna. Jag kunde inte låta bli att göra verklighet av mina idéer och resultatet blev lyckat, både utseende, konsistens och smakmässigt.

Prova själva, ni kommer inte att bli besvikna 😉

Ingredienser:

Botten:
2 dl salta & rostade mandlar
10 färska urkärnade dadlar
1 msk pepparkakskrydda

Fyllning 1:
400 g Philadelphia light
2 dl sötströ ex canderel
2 ägg
1/2 tsk vaniljpulver (osötat)

Fyllning 2:
250 g keso mini 1,5 %
200 g kvarg
1,5 dl sötströ ex. Canderel
1/2 tsk vaniljpulver (osötat)

Utförande:

Sätt ugnen på 175 grader:

Mixa ingredienserna till botten i en matberedare och tryck ut i en smord form med avtagbara kanter 20-22 cm i diameter. Grädda i ugnen 10 min.

Förbered under tiden fyllning nr 1 genom att vispa samman ägg, Philadelphia, sötströ och vaniljpulver.

Häll fyllningen formen och grädda ytterligare 25 min.

Ta ut formen ur ugnen och låt svalna cirka 15 min.

Tillred under tiden fyllning nr 2 genom att finmixa keso till en slät, len kräm (ska vara helt klumpfri). Blanda finmixad keso men kvarg, sötströ och vaniljpulver i en bunke och blanda väl.

Häll fyllning nr 2 i den avsvalnade formen och grädda ytterligare 15 min.

Ta ut formen och låt svalna helt i kyl eller frys. När kakan svalnat tas formens kanter bort. Skär med en kniv längst kanten för att lossa kakan helt innan kanten avlägsnas.

Den går även bra att frysa, så föredrar du hellre fryst fungerar det alldeles utmärkt att låta den stå kvar lite längre i frysen innan servering.

Garnera med färska stora blåbär och jordgubbar.

Om du vill lyxa till det extra mycket kan du ringla smält sockerfri choklad över kakan och sikta över lite sukrin melis (sötningsströ som liknar florsocker)

Lycka till och hoppas det smakar:)

IMG_7446.JPG

IMG_7441.JPG