Veckans djupa inlägg

Nu är jag så oerhört trött på den här influensan som vägrar lämna min kropp. Varje helg och varje vardagskväll efter jobbet så stupar jag i sängen och är helt dränerad av energi. Nu får det vara nog, jag vill ha tillbaka min energi och en frisk kropp.

Avslutade dock veckan på ett ypperligt sätt som gav lite extra energipåfyllning, nämligen en föreläsning med Jill Carlberg Söderlund som är Aspergerinformatör för riksförbundet Attention. En sådan föreläsning bör alla få ta del av för att få en ökad förståelse och kunskap om personer med NPF (neuropsykisk funktionsnedsättning) och sudda bort de förutfattade meningar som existerar på grund bristande kunskap. Jag samarbetar dagligen med individer som har någon neuropsykisk funktionsnedsättning och som med rätt förutsättningar kan komma hur långt som helst.

Jag har själv en neuropsykisk  funktionsnedsättning med tilläggsdiagnos och bara jag får rätt förutsättningar och hittar fungerande strategier så klarar jag av det mesta som motiverar mig. Jag har många svårigheter som jag ständigt måste försöka bemästra men jag har även många styrkor som är högst värdefulla om de nyttjas på rätt sätt i rätt situation.

Man ska inte behöva skämmas för sig själv, även om man tänker, agerar eller är lite  annorlunda. Det är olikheterna som gör oss unika som människor. Jag brukar prata om var och en har en unik personlighet som skiljer  oss från varandra, oavsett om vi har en diagnos eller ej.

Du kan inte sätta in elva mittfältare på en fotbollsplan och tro att det ska bli ett fungerade och framgångsrikt spel. Precis så är det med allt, vi måste vara olika för att samhället ska fungera.

Om jag fick möjligheten att välja så skulle jag aldrig välja bort min unika personlighet. Jag föddes med en hjärna vars struktur skiljer sig från en neurotypisk person, men den hjärnan har skapat den person jag är i dag och det är jag oerhört tacksam för.

Det var veckans djupa inlägg,

Puss och kram ❤

Lämna en kommentar