Mumsig hälsomiddag

Att kolla i andras matlådor kan vara otroligt inspirerande. I början av veckan hade en av mina kurskamrater fyllt sin matlåda med thaiköttbullar av kycklingfärs kokta i kokosmjölk.  Dessa köttbullar har inte försvunnit från mina tankar sedan dess och därmed började jag söka runt på nätet för ytterligare inspiration. Dock fann jag inget som direkt föll mig i smaken så jag komponerade samman en egen variant med mina absoluta thaiinspirerade favoritkryddor och serverade det med buljongkokt blomkålsris.

Om det blev gott?…Ooooja underbart gott!

Thaiinspirerade kycklingfärsbullar med kokosmjölk

SAM_0866

Ingredienser:

Kycklingfärsbullar

  •  1 pkt kycklingfärs (400 g)
  • 1 st stor pressad vitlöksklyfta
  • 1 msk sambal oelek
  • 2 tsk torkad koriander
  • ½-1 tsk malen ingefära
  • 1 nypa salt

Kokosmjölk till kokning

  • 1 burk kokosmjölk
  • 2 msk Renée Voltaries lantbuljong – citrongräs och chili el. 2 st kycklingbuljongtärningar
  • 1 st skivad vitlöksklyfta
  • 1 msk sambal olek (obs! minska för mindre hetta om så önskas)
  • Ca 1msk finhackad färsk basilika (fungerar även med fryst)
  • ½ tsk ingefära
  • salt vid behov

Utförande:

Blanda kycklingfärsen noggrant med samtliga ingredienser och rulla till bollar i lagom storlek. Bryn skivad vitlök, sambal olek, buljong, kryddor och örter i en gryta. Späd ut med ytterst lite vatten så att kryddorna blandar sig och bildar en tjock massa.

Tillsätt kokosmjölken och rör om. Lägg i kycklingfärsbullarna och låt dem småputtra i kokosmjölken tills samtliga kycklingfärsbullar flutit upp till ytan.

Servera med buljongkokt blomkålsris, en härlig sallad och en klick avokadoröra.

6 tankar om “Mumsig hälsomiddag

Lämna en kommentar