Auberginepizza med pesto och parmaskinka

image

Ulrika Davidsson är en fantastisk kvinna som bjuder på de mest förträffliga recept. Under en längre period har jag varit nyfiken på hennes pumpapizza med spenatpesto och i går bestämde jag mig för att pröva på denna läckerhet. Upprymd och ivrig äntrade jag livsmedelsbutiken men till min stora besvikelse var butternutpumpan slut och jag fick helt enkelt tänka om. Resultatet blev en auburginepizza inspirerad av Ulrika Davidssons pumpapizza och mums vad gott det blev. Orginalreceptet hittar ni HÄR!

Botten:

  • 2 st medelstora auburgine
  • 1 dl mandelmjöl
  • 2 tsk fiberhusk
  • 1/2 dl krossade linfrö
  • 1msk vatten
  • salt

Pesto:

  • 70 g bladspenat
  • ½ kruka basilika
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 dl naturella cashewnötter
  • 1 dl minikeso
  • Några droppar färskpressad citron
  • salt

Fyllning:

  • Tunt skivad rödlök
  • Körsbärstomater
  • Hackade rostade cashewnötter
  • Parmaskinka

Utförande:

Sätt ugnen på 225 grader. Skär aburginen i 1 cm tjocka skivor. Lägg dem på ett ugnsgaller, salta och tillaga i ugnen tills de blivit mjuka, ca 15-20 min. Lägg auberginerna i en matberedare, tillsätt mandelmjöl, fiberhusk, linfrö, salt och mixa till en slät deg. Fördela degen på en plåt täckt med bakplåtspapper och ställ in grädda i ugnen 20-30 minuter eller tills den har fått en skorpa och är genomstekt. Tillred spenatpeston genom att mixa spenat, basilika, vitlök, nötter, keso, och citron i en matberedare eller med en stavmixer. Smaka av med salt.

Bred spenatpeston på pizzabotten och toppa med parmaskinka, bladspenat, cashewnötter, körsbärstomater och skivad rödlök.

Servera och njut:)

Lämna en kommentar