Dagen frukost: Bönplättar med keso och jordgubbar

image

Min fina mamma är lika intresserad som mig av hälsosam mat och experimenterar gladeligen i köket. I lördags fick jag ett smakprov på bönplättar som överraskade mina smaklökar. Ursprungsreceptet var från amerikanska bönpannkakor men precis som min mor så föredrar jag det lite mindre söta alternativet och kompletterar istället med läckra tillbehör.

Bönplättar:

  • 150 g avrunna kokta stora vita bönor
  • 2 ägg
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 tsk fiberhusk
  • 1/2 dl mjölk (standard)
  • 1 krm salt
  • 1 msk kokosolja
  • Kokosolja till stekning

Gör så här:
Skölj bönorna noggrant och mixa samtliga ingredienser utom kokosoljan i en matberedare eller med en stavmixer. Smält kokosoljan ich rör ner i smeten.

Hetta upp en stekpanna, tillsätt lite kokosolja och klicka ut och stek små plättar.

Servera med keso, färska bär, hyvlad kokos och ringla slutligen lite honung över.

För ett matigare alternativ: servera med exempelvis brynt kalkonbacon, lök och rårörda lingon

2 tankar om “Dagen frukost: Bönplättar med keso och jordgubbar

  1. Bönor går verkligen att använda i så mycket; kakor, bollar, pannkakor … Kan tänka mig att de där var härligt goda!

    Härligt att du är tillbaka i bloggvärlden!
    Kram

    • Ja visst är de härliga:) jag ar dock varit lite dålig på att använda bönor i matlagning men nu måste det bli ändring på det:) Ditt fantastiskt god hasselnötssmör skulle nog vara ypperligt att ringla över dessa plättar 🙂 Krams

Lämna en kommentar